Ahad, Februari 27

bengkel SinclairFalak dengan aku

Sebenarnya ada beberapa perkara yang nak dikongsikan, nak diumumkan. Tapi bila dikira - kira semula, buat masa ni, aku ada 2 sahaja dulu.

2 ok kot.

Jadi ini perkara yang pertama. Akan datang nanti, yakni pada bulan Mac aku telah dijemput oleh SinclairFalak untuk membikin sedikit (kecil) bengkel mengenai pergerakan dan improvisasi. Atau maksud dalam bahasa Inggerisnya ialah Movement and Improv. Ok, tipu. Improv tu dipendekkan.

Tapi tak penting samada pendek atau tak. Yang penting pada tarikh 26 Mac nanti aku ada berkongsi ilmu, melepak, berbual, menghabiskan masa di bengkel itu nanti. Kalau anda nak aku berbual tentang ilmu, kita boleh berbual tentang ilmu. Atau kalau anda nak aku berborak kosong pun boleh. Ikutlah.

Insyaallah, banyak benda yang aku nak kongsikan pada hari tu nanti.

Sebab dah lama aku tak ber-bengkel - bengkel ni. Kali terakhir dulu masa tengah tak sibuk, masa zaman belajar dulu. Memang layan. Waktu bengkel ni lah aku belajar macam - macam yang aku guna pakai di depan kamera. Waktu bengkel ni lah aku selongkar macam - macam teknik.

Itu aku. Korang aku tak tahu lah pulak.

Tapi kalau korang nak turut serta, takda sapa halang. Malah di alu - alu kan. Memang layan, lagi ramai lagi meriah. Kan? Pergerakan dan Improvisasi ni sebenarnya merupakan 2 perkara yang kita lakukan setiap hari, tanpa kita sedar. Bukan hanya dalam lakonan sahaja. Bermakna tidak semestinya yang ingin menjadi pelakon sahaja yang perlu mengetahuinya.

Bila kita nak beli majalah dekat 7 Eleven pun kita secara tidak sedar, kita menggunakan improvisasi.

Dan oh, pada hari yang sama juga akan ada bengkel oleh Que Haidar yang akan berkongsi tentang bagaimana melontar dialog dengan bagus dan sebagainya. Fuish, yang tu, aku pun nak belajar!

Ok, ok. Aku tak pandai nak cerita panjang. Tapi kalau sapa - sapa nak join boleh daftar sekarang dan kita jumpa pada 26 Mac nanti. Mesti layan woh! Kalau nak tahu details korang boleh klik dekat sini.

Sebarang pertanyaan lanjut, boleh ditanyakan di blog bawah ni. Janji?


Time : 10am - 6pm (Registration - 9am)
Date : 26th March 2011 (Saturday)
Venue : Jabatan Kebudayaan & Keseniaan Negara, Banggunan MAS, Jln Sultan Ismail, KL
Fee : RM199 (normal price) By adding another RM50 you are entitled to a VIP pass

You're probably wondering what's a VIP pass. Well with a VIP pass, you will have direct access to our Celebrity trainers and a free coffee & tea session with them for a full hour in our VIP section after the workshop. So don't forget to inquire or request for a VIP pass when you register yourselves. Seats are limited as this is an all exclusive workshop! So sign up and book yourselves a spot quick!

Ni yang aku buat hari tu. Dulu - dulu katanya.

Pun sama.


Ok, pengumum yang kedua pulak?

Tunggu lain entri! Wahaha!

Selasa, Februari 8

kayu pokok menunduk menimpa Ayie

"Memang susah."

Kata Mat Nor.

"Mana boleh kau nak jumpa mak bapak kau yang dah meninggal"

Tertunduk Ayie mendengar ayat Mat Nor. Walaupun dia tahu kata Mat Nor tu memang betul, tapi bila disebut lagi sekali ke telinganya, peritnya sama seperti awal - awal mak bapaknya pergi tempoh hari. Tapi, Ayie memang betul - betul nak jumpa mak bapaknya. Rindu yang bergoncang dalam dirinya semakin kuat. Semakin hari semakin dahsyat rindu Ayie pada mak bapaknya. Kenyataan yang Ayie takkan dapat jumpa mak bapaknya lagi, belum lagi diterima bulat - bulat.

Ayie tetap cari ikhtiar.

Tapi pakcik kan boleh? Cincin - cincin yang pakcik jual ni, takkan takda satu pun yang boleh pakai? tanya Ayie pada Mat Nor. Terik matahari di atas Jalan Chow Kit, tidak menghalau pejalan kaki yang berhenti menyaksikan Mat Nor menayangkan 'keajaiban' cincin Mat Nor. Pejalan kaki benar - benar mengharapkan Mat Nor buat magik.

Sebab orang kita memang gemar dengan benda - benda pelik. Apatah lagi magik yang jarang dilihat dengan mata sendiri.

Sekejap. Mat Nor cakap. Aku ada kerja ni, kau tunggu aku kat sana. Mat Nor tunjuk lorong sempit celah - celah kedai yang berhampiran. Tapi sebelum Ayie beransur ke lorong yang ditunjukkan, Ayie sempat menyaksikan 'keajaiban' cincin yang Mat Nor jual, menampung beban batu besar di atas nya.

Ayie jadi lebih yakin yang cincin Mat Nor tu benar - benar akan bawak Ayie jumpa mak bapak dia.

Sesudah sampai di lorong sempit tu, Ayie mengeluarkan kotak rokoknya. Sebatang rokok dikeluarkan untuk dibakar, tapi Ayie tidak ada pemetik api, lalu diraba - raba kocek seluar depan dan belakang.

Apalah kau ni. Nak isap rokok tapi takda api, kata Mat Nor yang tiba - tiba muncul.

Pakcik! Macam mana? Boleh tolong saya? Ayie semakin teruja. Aku boleh tolong, tapi kau mampu ke? Mat Nor menjadi jujur tentang harganya. 500 ringgit. Ada?

Lemah terus lutut Ayie kerana impiannya untuk berjumpa dengan mak bapaknya hancur. Dengan menundukkan kepala langsung tidak memandang Mat Nor, Ayie menjawab 500 saya takda.

Habis berapa kau ada sekarang? Mat Nor kata.

Saya ada 250 je, cukup - cukup. Ayie jawab.

Hah, bagi sini. Mintak Mat Nor. Sebab kau tak dapat bagi pengeras penuh, aku bagi pilihan lain. Cincin memang susah. Tapi kayu pokok menunduk ni boleh tolong kau. Pokok Menunduk ini takda kat sini. Ni dari seberang. Pokok Menunduk ni orang cakap dia tunduk pada arah kiblat. Kau bawak balik, malam ni kau baca ayat ni lepas tengah malam. Nanti kayu Pokok Menunduk ini akan bawak kau jumpa mak bapak kau.

Ayie seronok? Kau rasa?

Malam tu, tepat - tepat jam 12, Ayie sudah bersedia dengan ayat yang diberi Mat Nor, kayu Pokok Menunduk dan menghala ke kiblat.

12 tengah malam.

Terkumat - kamit mulut Ayie membaca ayat yang Mat Nor bagi. Teriak gembira dan tak sabar tak dapat lagi Ayie sorokkan. Dia akan berjumpa dengan mak bapak dia yang dah meninggal. Memang Ayie sahaja manusia pertama yang akan berjumpa dengan orang mati!

Tapi biasalah, orang susah memang selalu kena benda yang buat dia lagi susah.

Rabu, Februari 2

so come on!

Kalau diperhatikan, banyak juga entri - entri aku sebelum ni hilang. Tetapi, ke mana hilangnya?

Ok, itu montaj.

Macam Edisi Siasat. Baiklah, seperti yang kamu - kamu atau sebahagian juga segelintir dari kamu - kamu pembaca setia blog ini, yang sedia maklum sekarang ini kan aku sedang dalam proses mengumpulkan semua taipan - taipan aku yang pernah diterbitkan di sini untuk dibukukan(insyaallah). Dan ada juga beberapa taipan yang baru.

Eksaited!

Insyaallah, akan siap nanti. Berhempas pulas jugak aku nak memikir pasal nak menyiapkan kompilasi(insyaallah) ini. Yelah, dengan kehidupan seharian, dengan komitmen kerja dari pagi sampai ke malam, memang tak banyak bagi aku peluang untuk berkhalwat dengan komputer peribadi aku ni. Tapi takpa, demi untuk kawan - kawan yang kita suka, aku cari jugak masa untuk siapkan buku(insyaallah) aku nanti.

Pasal aku sayang korang.

Jadi mana - mana entri aku yang mungkin jadi entri kegemaran korang, hilang, jangan lah mengamuk ya? Kerana ia telah dipindahkan ke rumah baru. Terkadang tu, aku hilang momentum untuk menulis. Memang tepu otak jadinya. Langsung tak mampu nak menggerakkan jari.

So come on! Beri aku semangat sikit untuk siapkan buku(insyaallah) aku!