Sabtu, Julai 25

aku kau dan tuhan

Jikalau kata ganti nama "AKU" dan "KAU" itu dianggap kasar, biadap, kurang ajar, tidak menghormati...

apakah bermakna kita berkasar/kurang ajar dengan Tuhan setiap hari dalam doa kita?

Cannes dari pandangan burung besi

116 ulasan:

ainafifah berkata...

aku kau itu kalau nak pakai biar bertempat.. tak boleh suka2 hati pakai je..

Tanpa Nama berkata...

ywen berkata: itulah yang kita katakan buday

Zahiril Adzim berkata...

maaf, itu jawapan agak "playsafe".

warwickshire berkata...

liberal dlm kontek shallow parody blh memudaratkan!

cham's berkata...

bukan ke tuhan itu maha mengetahui??? kesilapan kita kerana terlalu biadap "tidak langsung berdoa" kepada tuhan...bukan kerna ganti nama diri? btul tak adzim?

dacronova berkata...

berbahasa dengan tuhan tidak memerlukan bahasa puitis..cukup dengan ketulusan hati yang penuh rasa insafi diri

ayien.. berkata...

GOD is the best place to talk to.. even we do not hear any voice.. the faith we have make it alive.. and give strength to us..

kau dan aku.. ekspresi penting bila mengugkapkan ayat ni.. salah ekspresi salahlah tanggapan....

damme damiah berkata...

sudah mempersoalkan tentang itu sejak bangku sekolah. but no one to answer.

okay, tak sabar tunggu respon orang lain

Aina Nordin berkata...

bukankah itu bermakna kita dan Dia lebih dekat dan terlalu dekat dari isi dan kuku?

hanya memberi pandangan. :)

OrangGilak berkata...

Ni semua retorik lah. Sama macam soalan kalau ganti nama babi kepada khinzir, babi tu boleh masuk syurga kah?
Kalau dalam bahasa arab hanya perkataan 'ana'akan diguna. Takpun akhiran 'i' akan diguna bila kataganti diri pertama disambung dengan perkataan lain.
Bahasa inggeris juga begitu, hanya ada 'I'.
Malangnya sejak dahulu lg masyarakat melayu sudah terbiasa dengan unsur 'pengelasan'. kalau dgn org ni guna 'aku' dgn org lain pula guna saya. Ada juga yg mula2 guna 'saya', tapi bila rasa dah rapat terus tukar kepada 'aku'.
barangkali budaya itu jugalah yg digunapakai bila berbicara dengan Tuhan. kerana dengan Tuhan, kita punya konsep 'pendekatan diri dengan tuhan', 'merapatkan diri dengan tuhan' justeru kata ganti diri 'aku' membawa misi ini.
Secara peribadi, OrangGilak berasakan bahawa sebenarnya tak kisahlah samada kita nak guna 'aku' atau 'saya' dengan Tuhan, kerana sesungguhnya Dia lebih tahu apa niat dan perasaan kita terhadapNya kita bila berbicara denganNya. Tuhan itu satu di mana2 pon di dunia ni dan OrangGilak rasa Dia tak akan ambil kisah sangat dengan kesilapan2 teknikal bahasa ni. Kalau takut orang lain menilai, tak perlulah berdoa kuat2 hahaha.
Adakah Tuhan akan rasa tersinggung bila seorang Indonesia berdoa 'Ya Tuhan, gampangkanlah urusanku' bilamana makna gampang di sana bermaksud mudah?
Bob, sila pergi makan ubat.

mirachantek berkata...

haih. kata ganti nama diri pun jadi isu sekarng ni ya.

kalau orang yang bahasakan diri 'kita' bagaimana? tak betul juga kan.

eina berkata...

I've always wondered back in school, why some teachers get really pissed off when some students make the "mistake" of using "aku" when speaking to them.

si ninaa la ! berkata...

aku juga sering persoalkan ini. hahaa

inoue asuka berkata...

pertama:yg plg dekat, islam itu adalah cara hidup..kalau cara hidup kau banyak menggunakan aku dan kau,naper mahu tukar?bukan ke itu hipokrasi?
kedua:tuhan menciptakan kita berbagai-bagai bangsa dan bahasa..up to u isn't it, untuk bercakap dengan dia dalam apa bahasa sekali pun...

beautiful.disgrace berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
beautiful.disgrace berkata...

pendapat saya, itu hanya kata ganti diri. takda masalah. Tuhan Maha Mengetahui, Zahiril Adzim.

sorry. tadi typo error. :8)

chirol berkata...

xde msalah gune kate ganti diri ape pun..gune mane yg slesa ngn diri

aween najwa berkata...

aku dan kau tidaklah begitu kasar sebab bagi aku yg kelantanese, aku dan kau itu panggilan yg lbih mesra mnunjukkan kita bkwan rapat dgn ssorng tu..

x de slah pon..
slamber je..

aderqArs berkata...

kau dan aku adalah 1
xkira apa...
segala rintihan aku engkau selalu ada...
*psti ade jwpn dlm lirik ney...
ngeee~
panggilan xmbwa ape2 makne...
ape yg penting niat yg nk disampaikan..

ALAPIZBURHANUDDIN berkata...

bro, mcm ne kputusan kt Cannes ye?
bila blh dpt tgk film 2:p aku byk dgr feedback positif mgenai cite ni.

reramarama berkata...

kot refer buku tatabahasa terbitan longman, penggunaan aku dan kau bersama tuhan ialah bagi menunjukkan bahawa kita rapat, dan ingin dekat denganNya.

kerana, konsep awal bahasa melayu yang mana aku dan kau digunakan pada mereka yang kita anggap sangat rapat dengan kita, biarpun, konteks penggunaan aku kau secara dasarnya, pada masa skang, bunyinya agak kasar, tidak romantik bagi pasangan bercinta, (melainkan pasangan bercinta dalam cerita yusop haslam dan anaknye) dan mmg sah2 bunyi biadab bila digunakan pada ibu bapa. :)

tapi, mmg pun, bila berdoa, gunakan aku dan kau, adalah lebih feel dari saya mohon padaMu Ya Allah...

bunyi tak cukup mesra! :)

my 2 cent worth.

Amermeftah berkata...

Dengan member-member rapat aku, aku pakai aku dan kau, dengan member yang gitu-gitu, aku formal sikit, pakai saya awak ana ente, maka Tuhan yang sebenarnya dengan kita dekat tak bersentuh jauh tak berenggang, apa salah pakai aku kau ...

Zahiril Adzim berkata...

Bukan antara aku dan tuhan yang dipersoalkan, tetapi antara kita sesama manusia.

Kalau dengan Tuhan kita ber'aku' & 'kau', kenapa sesama manusia dianggap kurang ajar, biadap.

Sedangkan ia cuma kata ganti nama.

Tapi ada yang benar2 terganggu, melenting bila kita guna aku kau. Melenting yang seperti dia Tuhan.

inoue asuka berkata...

2zahiril:payah nak guna ganti nama ni bila terlalu memikirkan pangkat2...maybe sebab tu sesetgh "manusia" rasa cam biadap kot..saya pon tak biasa guna aku kau, tp i'm cool with it..i am wut i am.:D

ainafifah berkata...

apa apa pun kena fikir dulu sebelum buat?? betul tak??!! macam nabil cakap "Lu Pikir La Sendiri"..

Tanpa Nama berkata...

hormat itu satu hal. tp bile keluar dlm lingkungan kerja, aku kau tu x ada masalah lah.
aku pun selalu guna aku kau dengan kawan2. tp bukan dengan anak murid. itu perbatasanlah.
bab2 berbahasa dengan Tuhan tu~asal maknanya sampai. rasanya sampai.dengar dan rasa.

-sebab aku yang berkata-kata ini adalah seorang bakal guru-

nK

damme damiah berkata...

kenapa ber'hamba/patik' dengan sultan?
tapi aku-kau dengan Allah?

kita hamba siapa?
:)

naqiubex berkata...

hmm.. betul juga.. aku dan kau.. ia jadi kurang ajar apabila bercakap dengan orang biasa
tapi menjadi sesuatu yang biasa apabila bercakap dengan seseorang yang dekat...
Pelik kan... haha

LPCC_000.Ipoh berkata...

penggunaan aku kau ni ikut keadaan la.. ikut kesesuaian seseorang.. dipengaruhi oleh intonasinye.. yang melenting tu bukan dorang rase dorg Tuhan tapi lebih kepada perasaan nilai-nilai murni.. contohnye mcm hbgn adik beradik.. stngh org selesa n rase rapat bile berbahasakan aku kau..stngah org rase kurang ajar pasal mcm xd perasaan hormat.. ade gak yang dah rapat gile pon pakai saya awak kite kamu.. mane yang sesuai la ye.. wallahualam..

adiylia majid berkata...

ganti nama tu untuk yang rapat saja mungkin..tuhan kan dekat dengan hambaNya..teman2 rapat pon kita ber'aku' 'kau' saja. lebih selamba dan terbuka.

tapi untuk golongan yang lain, elok la ikut norma dan budaya.
orang puteh pon slalunya tak panggil orang tua atau 'people of higher ranks' guna first name. bagi indonesian bahasakan 'aku' pada ibubapa memang budaya. tapi tak 'guwe'kan? dalam berbudaya kita beradab.

R berkata...

Itukan bahasa yang kita guna untuk berkomunikasi dengan Tuhan, kenapa nak pakai cara yang sama untuk berkomunikasi sesama manusia?

melon. berkata...

nice one.sekarang somebody already have something to think.

amilah berkata...

kita ber-aku-kau apabila selesa dengan orang lain. dan pastinya kita selesa dengan pencipta kita sendiri.

orang melenting sebab tak semua orang sama. tak semua tinggal di tempat yang sama.tak semua makan makanan yang sama. tak semua berfikir cara yang sama.

dan tak kisah jika aku beraku-kau dan kawan aku bersaya-awak asalkan komunikasi itu jelas dan sampai

Tanpa Nama berkata...

adab n adat org melayu terlalu byk pntang larangye...
terlalu byk pengelasan2 standardnye...
terlalu byk itu x boleh,ini x boleh...
padahal sumenye bnde2 remeh....
bosan....

hidUplah atas nama ISLAM, bukan ats nama melayu...
yESHHhh~kene grrAAabb bnde2 camnie k....hehhehh...

peace(^_^wink2

Tanpa Nama berkata...

manusia dengan Tuhan. dan manusia dengan manusia itupun 2 bende yang berbeza. kenapa berbeza? kerana undnag-undang dekat muka bumi ni pun manusia yang cipta.

bende2 cmni x perlu nak diperkotak-katikkan lagi kan? x bermakna kita kurang ajar dengan Tuhan kalau ber'aku' 'kau' dengan Dia.

individu itu berbeza kerna lahir dr background berbeza, kerja di tempat berbeza. jadi x salah pun klu kite ikut aliran, tapi prinsip kite tetap x goyah.

-nK-

Diloz berkata...

good point.

HIDAYATUL MANNA berkata...

konteks d kita dengan Tuhan: tak biadap sebab Dia Maha Mengetahui. Jadi niat kita takkan disalah ertikan.
konteks dengan manusia: kadang2 orang anggap biadap sebab manusia ni suka menghakimi sesama manusia.

Tanpa Nama berkata...

tapi kalau ngn mmbe dah terbiase cakap camtu...terserlah kemesraan kami....hehhe...setuju jgk ngn apa yg ZA cakapkan tu...ops...tulis..

teacher mell berkata...

sya masa kecik2 mak dah ajar jgn guna aku kalau berckp dgn org lain..kene panggil nama panggilan dan bahasakan diri pon dgn nama panggilan
ie: mak chah, pak ngah, along, alis, adik
agaknye nak lebih kenal sedare sendiri kot. kalau aku ko, sure xingat name punye..
tp mase kecik2 dulu mmg terkejut bile dengar org panggil kawan dia kau aku
tapi dlm puisi dan lagu, byk guna 'kau aku' kan??

ainafifah berkata...

tak kesah la kau aku ke lu waa.. janji boleh difahami apa yg cuba disampaikan.. dan jangan lah menjadi perosak bahasa..(short form yg melampau) sorry..:)

danili berkata...

manusia yg mengharapkn org sentiasa tunduk hormat padanya, selalunya dia sendiri yg tak menghormati org lain. manusia hebat selalunya merendah diri. e.g. muhammad s.a.w

si pari pari berkata...

Wah bagus ni..persoalan yg ringkas tapi mendalam, tak terfikir pun, bagi saya ia lebih kepada "adab" bersua melontar bicara atau bertanya. Kalau nak orang hormat kita, kita kenalah hormat dia dulu.

AiNuL berkata...

ikut kata org masuk kandang kambing kita mengembek masuk kandang harimau kte mengaung la..hehe tpi pada sy penggunaan aku kau dpt menunjukkan satu ikatan pd keakraban dlm perhubungan sesama manusia,,tak payah nak hipokrit!haha,sory agak kasar..em kalau pada tuhan pula ia adalah sekadar untuk melambangkn bahawa hambanya itu sentiasa mempunyai direct contact @x der perantaraan dlm sebuah ikatan..(menunjukkan betapa dekatnya kita dgan tuhan..) :-)

axi berkata...

aku ngan kau...
rs lebih bebas berkata2..
dan rasa lebih rapat...

enyheartsdiamond berkata...

i guna nama seniry bila bercakap..

contoh..

"wann..jom teman eny g kedai;)"

SutEraKaSiH berkata...

"Tapi ada yang benar2 terganggu, melenting bila kita guna aku kau. Melenting yang seperti dia Tuhan"

urmm..btOl3..
golongan yg x seharusnya dihormat erkkkk ~

si gadis operator ^_6 berkata...

kalau sy yg muda nie panggil abg 'kau aku' marah tak???
huhu..

husna berkata...

ia sememangnya hanya ganti nama.
tapi perlu juga mengikut budaya seseorang itu.
kita semua berbeza. penerimaan juga berbeza.
ada orang boleh terima. ada orang tak boleh terima.
tapi tak perlulah juga sampai nak melenting jika kita tak dapat terima.

Zahiril Adzim berkata...

@si gadis - jawapannya tidak. Simple.

antibiotic berkata...

aku sokong entri ko kali ni..hihi
aku gelar diri aku"aku" ble komunnikasi ngan orang tua,tp still hormat diorang panggil mak ayah la...
ni soal kemurkaan tau, klu "kau aku" ngn tuhan,tuhan x murka...
tp klu ngn mak ayah ckp "kau aku",pastu mak ayah murka..
memg neraka ar jawabnye...
tp x ksh la,kita kne ikot tempat dan masa la gunakan "kau aku"...
ngn budak2 xde masalah la...ngn orang tua bangke ko panggil mcm ni memg kne pijak ar...
x bleh samakan manusia ngn tuhan, tuhan MAHA Pengampun,MAHA Bertimbang Rasa...
manusia xde maha,maharaja hasad bongkak ade la...
so...gunakan kau aku ikot pada masa dan tempat yang sesuai....k

linda_orang_biasa berkata...

Entah..bagi aku 'KAU' atau 'AKU' hanya perkataan,apa yg di dlm hati lebih penting..aku selesa dng 'AKU" atau 'KAU' tak bermakna aku kurang hajar, tak bermakna jugak aku sopan kalau tak menggunakannya.Antara kita dan Tuhan penghormatannya bukan sekadar pada 'AKU' atau 'KAU',bagi aku pada hati, pada niat, pada perlakuan kita.Dalam solat atau dalam kehidupan seharian.Tak bermakna 'berSaya' atau 'berAwak' (bersopan) hanya dalam solat kalau dalam kehidupan sehari-hari tak menghormati apa yang patut dihormati bukan??? realiti berserta rasionaliti..
hanya sekadar pendapat dari seorang 'AKU' hehehe...

AKU BUKAN EGO berkata...

konteks yang ringkas ,tapi penuh dengan persoalan.sebagai seorang jahil yang berkata-kata,penggunaan KAU dan AKU dengan tuhan bukan satu masalah dan juga bukan kurang ajar.Apa yang perlu difahami,gunakanlah bahasa apa sekali pun ketika mengadap,bersujud kepada allah kerna Allah untuk maha bijak sana,itu konteks kita dengan allah,konteks dengan orang keliling,yang sedang meneluis ini pun tak faham,kalau cakap aku kasar,kalau guna i???kalau guna kau melambangkan diri kita kasar,kalau guna u???? apa-apa pun orang disini lebih selesa untuk menggunakan apa-apa jua perkataan aku @ kau @ saya berdasarkan cara penggunaan dan juga intonasi penggunaan...ada ke orang yang menggunakan perkataan aku dalam keadaan manja dan tergedik-gedik???

amoy berkata...

minat kt awk la! bule ta?

Azzad Mahdzir berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
mizahanafi berkata...

4 me..aku kau sgt akrab bunyi nya..
tpi kalau sy awk..sopan santun bunyinya...thats all.:)

maggot berkata...

larangan guna aku kau, larangan guna allah untuk injil, guna agama untuk larang-melarang tanpa soal... semua karut. seperti selamanya mau ambil jalan mudah & tak mau matang.

Tanpa Nama berkata...

ulasan dari segi psikologi:
quote from Zahiril :

"Tapi ada yang benar2 terganggu, melenting bila kita guna aku kau. Melenting yang seperti dia Tuhan."


adakah ini yang sebenarnya mengganggu anda?
siapa kah seseorang yang benar-benar telah membuat anda terganggu tu?

orang-orang tu kata : "yang baik dijadikan pengajaran, yang jahat dijadikan sempadan"

kita berdoa jangan lah kita jadi seorang insan yang lupa siapa diri kita seperti dalam quote anda di atas.

ulasan dari segi bahasa:

seperti dalam Bible, mereka tidak gunakan "You & I", tetapi Thou, Thee, Thy, Thine ...
kerana ianya berbunyi lebih puitis.

dalam puisi pun kita tak guna "saya & awak" tetapi "kau & aku" seperti "aku mencintai kau" atau "aku mencintai mu",

dan jika kita berdoa...doa akan berbunyi lebih kurang macam ni:

" Ya Allah, ampuni lah dosa-dosa ku, ampuni lah aku sekira nya aku terlupa untuk mengingatiMu, sesungguhnya aku hanyalah insan yang lemah, dan Engkau Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani"

takkan kita nak cakap "ampunilah saya, sebab Awak Maha Pengampun" ?

tulis dalam blog ni tanpa intonasi boleh buat orang salah faham.
harap-harap awak tidak salah faham dengan ulasan ini.

MissNera berkata...

sekadar pendapat.

saya suka bila orang mula membhasakan diri aku n kau, sbb rasa dia rapat ngan kita.
bile berblog saya akan guna ganti nama aku 4 my entry sbb saya rasa ia lebih tulus. bila komen cam ni, utk org yg sesekali kita komen better bahsakan diri saya.

tpi ini semua bergantung kepada individu cuma kekadang cara kita bercakap itu yg kasar bukan cara kita membahasakan diri dengan orang! :D

HIDAYATUL MANNA berkata...

kalau dalam konteks sesama manusia,pengunaan 'aku kau' nampak lebih mesra dan rapat.
tapi dulu masa skulah, senior x bg ckp 'aku kau' sebab konon x respek. adakah soal respek x respek itu bergantung kepada kata ganti diri?
TAK kan?
cuma ada sesetengah manusia ni rasa diri mereka terlalu mulia. tu pasal kecoh kalau kita cakap 'aku kau lu wa' n etc.org macam tu layak di bakul sampahkan.usah layan. buat pening je.

*personally, saya suka guna 'aku kau hang' n etc sbb tu tandanya kita selesa dgn org tu.

Tanpa Nama berkata...

kalau macam tu bahasakan la diri kau dengan mak bapak kau macam tu..senang! tak payah main ayat seni or puisi untuk menarik perhatian orang. perlakuan yang dibuat tanpa sedar. TUI!! betulkan lakonan kau dulu, banyak yang kurang lagi. wannabe betul mamat ni!

inoue asuka berkata...

encik,entry seterusnya?:D

Mohamad Arif Ab Rahman (ayep) berkata...

ntah la..
slame ni pown da t'ikot2 ngan org2 tue pny doa..
xley ker??

Mohamad Arif Ab Rahman (ayep) berkata...

ntahla..
slame ni pon da t'ikot2 ngan org2 tuer pny doa..
xley ke??

maggot berkata...

serata tempat di sabah anak-anak akan membahasakan diri mereka aku. juga di indonesia, seperti semua orang lihat di TV. mungkin perbincangan begini hanya relevan mengikut lokasi & budaya. jadi dgn ini aku tarik diri.

sHe~TeE berkata...

jika kita lihat betul-betul...
kita akan selalu menggunakan aku kau dengan orang yang kita rapat atau sesuatu yang kita rapat.. atau orang/sesuatu yang kita dah kenal lama..spt kawan kawan kita dan kucing.. tetapi tidak sesuai untuk mereka yang lebih tua daripada kita..oleh itu..fikir fikirkan lah maksudku ini...

Tanpa Nama berkata...

this is a normal question by a youngster..:)
we get this a lot.
please bear in mind that you're not the first one to ask this.

we learn and learn and never stop learning till the day we die.

seperti sabda Rasulullah s.a.w:
"Tuntutlah ilmu sehingga ke liang lahad"

Rasulullah s.a.w telah meninggalkan banyak ilmu dan amalan kepada kita tapi kita tak pernah ambil pusing...membuatkan kita tercari-cari dan tertanya-tanya..seperti sekarang... :)

all the best in your searching..
:)

RH berkata...

salam... terpanggil aku kali ini untuk menaip sedikit komen berkenaan aku, kau dan tuhan... sebelum ni, pernaklah seorang pakcik@ tok guru mengaji adela borak sikit pasal penggunaan perkataan aku dan kau eg. 'SAHAJA AKU...' so die marah coz die cakap kurang ajar... so aku argue dan cakap, bukan ke dari kecil kita telah diajar dengan melafazkan niat sahaja aku? so dia cakap, itu dulu sebab mase tu... kita dalam golongan jahil.. lagi jelas tak tau apa2... cuma ikut bontot je..@ iaitu apa orang buat... so dari skang berubah la... untuk makluman sedara ZA... skang die belajar Tasawur...apa yang tersirat yang tidak diketahui umum.. really die selalu ajak gak aku gi mengaji but x sempat ar...keje (may be, satu hari nanti...)apapun kalu ada masa aku selalu jumpa dia dapat la sikit'hint'tuh...hehe 'tunggu dapat hidayah lagi... apapun i think... buatlah mengikut apa yang kita selesa dan apa yang kita percaya... siapalah kita disisi tuhan... Yang penting Kerjasa.. opps silap.. SOLAT. okeh.. sekian untuk kali ni. maap kalu ade tersilap taip.. hehe

hud hud berkata...

Tuhan dan manusia itu berbeda.manusia punya ego.memanggil mereka dengan sesuatu yang mereka tidak suka itu adalah sesuatu yang sensitif.Tuhan tidak pernah peduli tentang bahasa kita,yang penting keikhlasan,jiwa yang bertutur harus sama dengan mulut yang berbicara.tapi manusia,kerana ego nya,kerana hati nya,juga kerana budaya atau mungkin cara hidup nya,maka aku dan kau itu bukan lah sesuatu yang baik untuk membahasakan diri.benar kita bukan Tuhan,tapi kita juga punya hati.bukan menjaga hubungan sesama manusia itu juga disuruh oleh Tuhan?mungkin bagi yang tidak biasa,tidak mesra sama kita,aku dan kau itu satu masalah bagi mereka. :)

Weed and Bandages berkata...

1st time. setelah klik dari ahli jiwa.


latest entry yang bagus. baca respon buat tersenyum.

persoalan kalau dijawab dengan jawapan yang 'deep' dicampur 'se-religious' yang mungkin - agak payah.

:)

tapi aku paham entri kau. entri aku pasal anak pun dijawab melalut. :)

mia harman berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
zeera berkata...

bro you buat orang masing2 bg opinions and berfikir. good job
:D

Zahiril Adzim berkata...

Tanpa nama & mia harman - terima kasih. Sila beri tunjuk ajar.

:)

Tanpa Nama berkata...

zahiril , bagi saya 'aku-kau' tu saya gune bile saya rapat ngan seseorang..cume bestfren jek.tapi ade gak antara adik beradik pon gune 'aku-ko',di mane mendapat jelingan kuang ajar dr mrk yg mendgr&memandang..pedulikla..
untuk Tuhan,pengguna 'aku-kau', merasakan dekat padaNya sang Pencipta..

limau ais berkata...

zahiril adzim, bila hang mau update blog?????? rindu seh..XP

detergent berkata...

Tanpa nama and mia harman.

Apa masalah kamu orang berdua ni? Kan ini ZA punya own blog? Suka hati dia lah nak tulis apa pun. Ini hak dia. Kalau kamu orang tak suka apa yang dia tulis, elok lah kamu pergi cari blog lain. Tak usah lah ganggu dan me'najis'kan blog ZA.

Jaga lah tatasusila orang melayu. Beradab sikit masuk rumah orang. Fikir dahulu apa yang nak dikatakan. Berdosa pada orang, susah nak diampunkan, susah nak mati nanti,tau? Tanpa nama and mia harman. Hati tu bersihkan sikit.

ZA ni orang seni yang menjiwai persekitaran. Kalau tidak ada orang seni macam ZA yang menulis tentang perkara-perkara yang awak anggap kecil dan remeh, siapa lagi yang akan mendalaminya. Adakah kamu orang berdua nak menulisnya? Haramnya idok kan?

Budak Tanpa nama ni(kamu ni bayi tanpa nama sebab lambat daftar di JPN ke atau tak ada ayahnya?) Kamu ada mak bapak ke? Kamu pulak Mia Harman? ada mak bapak,ke?. Kesian sungguh depa yang salah didik kamu orang berdua, ya?. Isshh, cepat-cepat lah bertaubat, ya? Nanti tak sempat, kesian pulak kamu berdua ni. Berat pulak keranda nanti.

kakjahku berkata...

Salam..

ZA pernah kna mrh ke bila ckp aku kau dgn cikgu or org2 yg patut ZA panggil makcik,pakcik,tokwan,nenek or sbgnya..??ZA membahasakan diri aku kau ke dgn dorg??

semuanya berbalik pada pengertian dan kesedaran diri anda..sy yakin anda seorg yg beradab kan..

'budi bahasa kan budya kita'

sy nasihatkan ZA tnya soal2 agama nih pd yg pakar..terjemahan doa kita pon dibuat oleh org Melayu kan..

yusofdaughter berkata...

bagi aku, kau aku lebih rapat.
tapi tak semua orang boleh terima,

Tuhan itu maha mengetahui isi hati hambaNya.

Tanpa Nama berkata...

@detergent : hehe..rileks weh. jgn emo sgt. they hav the right to voice out their opinions apa.. baru la ada kaler sket komen2 kt sini. tapi jgn la attack secara personal.

Rye berkata...

Hmm... Ntah lar, x tau mcm mane nk comment psl isu ni. Bkn ke, kata ganti nama 'aku' dan 'kau' 2 menunjukkan kt lebih rapat ngan seseorang 2? Mcm dgn adik-beradik, msti kt bahasakn diri kt kau dan aku bila b'ckp dgn dorg kn?
Ape2 pown, Allah Maha Mengetahui...

Zahiril Adzim berkata...

Maaf, sekali lagi ini bukan soal manusia dengan Tuhan. Ini soal hubungan sosial manusia dengan manusia.

Manusia yang memandang kata ganti nama taboo, yang katanya sudah dilekatkan pada budaya. Walhal ia hanyalah kandungan yang terdapat dalam bahasa.

Aku ada kawan berdarah Jawa yang menggunakan AKU dan KAU dengan mak bapak dia. Tidak ada masalah. Tidak kurang ajar.

Intensi penggunaannya ialah perkara yang paling tepat. Kalau kita menggunakan SAYA dengan mak bapak, tapi dalam intonasi atau kata - kata yang kurang ajar, tetap kurang ajar. Tak perlu guna aku kau pun tetap kurang ajar.

Jadi ia adalah bagaimana intensi kita.

Setiap perkara kita perlu persoalkan agar kita tidak jadi seperti orang yang kita benci. Remeh atau tidak, bergantung kepada tahap mentaliti masing - masing.

Rye berkata...

Hmm... btol gak ape yg zahiril ckp 2...
Kt masih rase penggunaan aku dan kau merupakan istilah yg menunjukkan kita rapat ngan seseorang...
Pakwe ngan makwe pown leh gune aku kau... Kn?
Isu psl kurang ajar ke x bile gune aku dan kau 2, terpulang pada individu lar...
Kalau die rase selesa guna aku kau ngan member2 die, ahli keluarga dia, atau dgn sesape pown, & x rase penggunaan aku kau 2 kurang ajar, guna je lar...
Kalau rase kurang ajar, x yah gune... Senang jer...
Hak masing2... Individual's choice... Hak individu, sape nk halang?

antibiotic berkata...

aku sokong ko ZA coz aku pn ckp ngn mak aku ko aku gak... x kuang ajar, sbb memg da di ajar dari kecik...itu jadikan fmly ktorg lg rapat..biase la org jawa...hehe

RH berkata...

mmM.. mr ZA dah bagi summary pada sume ke?? tapi really gue agree ngan lu.. coz kita buat apapun diatas keselesaan diri sendiri... kadang2 kita rasa x selesa diatas apa yang kita cuba buat pun susah jugak!!! baik kita buat apa yang kita rasa baik dan tak merosakkan orang lain... ada betol?

misae berkata...

encik blogger pkai aku kau x?

One ClicK berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
One ClicK berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

penggunaan kata nama kita sudah di tulis dan disetkan dari awal, beta, hamba, patik, saya, aku. sumenya mmg bermaksudkan benda yang sama, tapi telah diklasifikasikan darjatnya berbeza oleh situasi, taraf dan budaya. aku dan kau dilihat kasar kerana penggunaannya banyak di pakai oleh mereka yang bercakap secara kasar. Lalu umum memandangnya kasar. AKu biasa je, sume bleh guna. Tak salah berbahasa, tanya diri, ikut bicara hati. 'Aku' mintak diri luh -peace- (^^)

syazwani berkata...

erm...
aku & kau...
kita yg reka...
ape masalahnya?
dari kecil sehingga hari ini minda disuntik dengan kesopanan...
tapi sejauh mana kita faham apa itu kesopanan??
guna secara bertempat? tak boleh suka-suka hati guna?
erm..... macam mane tuh?

Tanpa Nama berkata...

TOLONG BACE..!!!
maaf klu aku catat kt sni,sbb aku nk ko bce btl2....
aku da tgk screening gadoh kt um smlm,memg best,terbaek... sape2 yg nk g tgk aku alu2kn...
criter brtemakan msyrkt brbilg kaum yg menjadi hrmoni...aku ske...
tp.....!!!!!!
aku pasti ko akn sokg ape aku ckp,sbb ko ank jati mlyu...
ade crew komas...aku tujukan kt kecik,org melayu yg ckp ketuanan melayu tak perlu ade kt malaysia ni...
die trlalu taksub dngn "BANGSA MALAYSIA"..aku sokg bgsa malysia..tp bkn sampai nk hilgkn hak org mlyu,nk smekan dgn sume kaum...bodoh ar kecik 2...
die ckp ngn budak2 bleh la,bdk2 um plak x tau psl ketuann, tak thu mcm mne rakyat melyu dlu brmatian mempertahankan malysia, ketuann melayu bkn dianugerahkan oleh british,amerika,jepun dll..tp ktuann mlyu memg hak mlyu,memg mlyu di ciptakn ade ktuann mlyu sndri,jdi knpe perlu di mansuhkan ape yg ade kt melyu sejak azali lg...!!!
klu kta samekan hak kpd kaum lain, pasti org mlyu akn diperintah mcm kt singapore,azan pn dah x bleh,istana mlyu di robohkan,x bleh pkai tudung g skolah... nk jdi mcm 2????? pikir la...
ini yg brlaku sekrg...tgk bwh...!!!!
1. Pulau Pangkor Laut - kini milik Francis Yeoh.
2. Pulau Redang/ Tioman - Vincent Tan.
3. Banyak hartanah syarikat milik rakyat Keretapi Tanah Melayu di Sentul dan Hotel Majestic- kini milik Francis Yeoh.
4. Bukit, gunung-ganang, tanah tinggi Genting - kini milik Lim Goh Tong.
5. Empangan Linggiu, Kota Tinggi, Johor seluas 25,000 ekar, tanah rizab Melayu yg dijual ke Singapura, dan kini dikawal pasukan keselamatan republik pulau pura-pura itu.

klu kte bg hak sme rata,kompem 80% bdk uitm org bkn mlyu,dan yg pling bnyk cine...!!!!
bkn nk kutuk cine,tp cine memg rjin,budaya kerja diorg pn berbeza dari kita,klu samekan hak memg jadi mcm singapore...
aku kje kt putrajaya,bru pgi td aku borak ngn pgwai2 kmntrian pelajaran(org lame) psl ktuann, memg die pangkah2 abes2 spe yg nk mnsuhkan ketuanan melayu(mmg die nk pijak org ckp mcm 2),aku crite kt die pasal film gadoh,bgs..tp aku x ckp la kecik @ crew komas yg ckp ktuanan mlyu x guna kt mlysia..
klu diorg tau crew komas yg ckp.. memg truk kecik kne,bruk nme komas...bodoh ar kecik....!!!!
lahanat......!!!
memg aku marah,bkn aku je tp org mlyu...aku ske ayam brkata2,zahiril brkata2.. tp kecik kate memg sakit hati... sblm brceramah kt org pasal ktuann mlyu, pikir dlu, jgn sampai org melyu benci same kamo,jgn hasut org mlyu jadi laknat mcm kecik...
bnyk g aku nk ckp..tp xpela....
aku yakin ko pn sokong kt aku ,tolg nsht ini pada kecik...
assalamualaikum...

danili berkata...

@tanpa nama 9.34 : maaf. bagi aku, ketuanan melayu ni yg membuatkn melayu malas dan tak berdaya saing. complacency. kita patut fight utk apa je yg kita mahukan dlm hidup. jgn berdengki sesama manusia. fahami sesuatu perjuangan, sebelum melaungkannya. jgn ikut orang.

Tanpa Nama berkata...

tak berdaya saing?????
oooo....ko plak brdaya saing ngn cine??? cine ada ekonomi yg stabil,die bleh dpt murah dari ngara die n then jual kt sni ngn harga mhl,mampus cine2 kt luar nk tlg kita, klu ko jenis yg brgaul msyarkt n ade bisnes,ko tau la mcm mne.....
kte nk dpt bhn dr mne???cine ttp untung....itu hak die dr ngra die, ni hak kte plak dri ngra kita... salh ke???

tak berdaya saing?????
ko nk tgk melayu jadi mcm singapore,indon yg x leh azan,pakai tudg...melayu memg begini,sbb itu ade ktuann mlyu tuk die bergera seiring ngn bgse laen....

bile kte dah jdi mcm sngapore, bru ko myesal kot...atau ko lgsg x kisah pasal agama...

jwpn seng je...x brdaya saing, dlu bangsa mne yg brmatian2 nk pertahankan negara malaya??????

FaizJb berkata...

wah, gile lah,
jadi medan patriotik disini

pepun tahniah kat kau
makin diiktiraf di Malaysia
Anugerah Pelakon Harapan Lelaki

smoga kau terus maju
aku suka kau berlakon

mia harman berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

aku tak nak cakap banyak...yang aku nak kata just ketuanan melayu itu hak kita...kalo ada otak guna lah...jangan nak mem'permain-mainkan' benda yang tak perlu di'permain-mainkan'...jangan nak jadi 'jagoan' yang tak diperlukan...salam...

anis berkata...

tahniah.

pelakon harapan terbaik ;)

Wanie Azeera berkata...

hmm.. gni la encik, Aku, Kau dengan Tuhan.x salah rasanya. masa kita doa, ade ke kite niat nak kurang ajar? x kan.. hehhe..

antibiotic berkata...

tahniah bro...hihi

marina berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
marina berkata...

tahniah menang kategori pelakon lelaki harapan dlm filem kami the movie..


tahniah..


rileks la sume.. penggunaan kata "KAU AKU" pun bleh jadik isu..


bagi "aku" aku tak kisah membahasakaan "KAU AKU" pada kawan yang kita dah kenal lama dan memang rapat ngan kita.. sebab itu la pengunaan bahasa harian..


aku pun menulis dalam blog aku menggunakan "AKU" bagi merujuk diri aku..


tetapi..


bagi orang yang aku tak kenal dan tak rapat aku lebih selesa mengunakan perkataan "saya" atau "awak".. lagipun memang dah terbiasa dari zaman sekolah lagi..


ngan mak ayah aku tak gunakan perkatan "aku" atau "kau".. ia mungkin dianggap tidak manis dimata ibu bapa aku sendiri..


tapi orang jawa mcm ayah aku.. bercakap kepada atuk aku dengan menggunakan perkataan "aku" bagi membahasakan diri ayah aku.. tapi tidak menggunakan perkataan "kau" untuk atuk aku.. lebih kepada bapak..


so aku tak nampak la yang dikatakan kurang ajar bila bercakap dengan kedua ibu bapa perkataan "aku".. aku sendiri pernah nampak kawan aku majoriti jawa cakap mcm tue kat kedua ibu bapa dorang..

jadi soal "KAU" "AKU" nie tak payahla jadik perbualan hangat sampai bergaduhan.. yang penting kita kena la saling hormati sesama kita..

kita rakyat malaysia kan yang mendokong aspirasi negara.. 1 malaysia.. kenapa perlu bercakaran untuk satu ayat "KAU" "AKU"


SEKIAN....

imi berkata...

hello sume, aku konpius jap. ni blog ZA kan?. apasal ramai pulak tanpa nama yang tulis? tuan rumah pi mana? dah lah tu masing-masing tulis panjang nyerrr....
Suka sangat guna tanpa nama. nasib baik tidak tanpa kepala.

Rye berkata...

Tahniah & congrats Zahiril Adzim sebab menang pelakon lelaki harapan kat FFM22. U deserve it lar... :)
Seriously, movie 2 mmg a breakthrough movie...
Keep on acting in good movies and theatres and keep up the good work... :)

ikanbilis berkata...

macam-macam ulasan ada di sini.



walau bagaimanapun, saudara, tahniah atas kemenangan saudara. berkenaan dengan komen di sini, saya anggap, biarlah. seperti kita pernah bincang di wisma bu8 selepas tayangan filem saudara kita mungkin akan setuju dengan pendapat bahawa akan tetap adanya golongan yang sangat kental ideologi dan komen yang diberi semestinya pedas belaka.

selamat hari minggu!

tito,,, berkata...

owh,,
rasanya benda nama KAU n AKU ni bergantung pade individu n cara dia dibesarkan,,
xde masalah pon kalo cakap ko aku,,
tapi biar la seswai dengan sapa kite guna,bila n dimana,,
yg penting,niat kena betul,,lillahitaala,,,

komentasi berkata...

mungkin itu peraturan di dunia. sama tuhan, siapa yang mahu berani mati meletakkan peraturan. peraturan dunia dan sama tuhan, banyak beza. cuma kita sgt alpa

atikah berkata...

actually bang,in malay,aku kau memang ksar..but those words have their own descriptions..when we use aku dan kau,kita akn rasa yg kta ni dekat sgat ngan org tu..even sometimes siblings pn use kau aku kan?so,there is no fault in using aku dan kau between kita and tuhan,also between kita sesama kita..
in kelantan,aku kau mmg rapat,,saya awak?er..agak formal

Field Engineer Mangkuk berkata...

ngan tuhan, kita takyah bersopan2, bermuka2 sbb TUHAN TAHU SEGALA2NYA. jadi dia memahami. tak guna pun kalau nak menyimpan perasaan sebenar sbb kan tuhan tahu apa dlm hati.


tapi ngan manusia takleh. manusia ni mcm2 perangai. tambah lagi mood pula berubah. jd kita kena la jaga perasaan manusia2 ni sbb bkn semua org saling mengenali untuk saling memahami.

Field Engineer Mangkuk berkata...

apatah lagi kalau manusia2 tu dtg dri MELODI TV3. mcm2 la dia org bleh goreng

adila lalala berkata...

i think i used to write something about aku dan kau,,sebab ramai mengomel penggunaan bahasa aku yg selalunya dikatakan tak mcm perempuan,,kasar sangat? i think i so understand what u r trying voice out,,=)

Mumtaz Khan berkata...

Allah memberi kita hak untuk memanggil Kau sebab Allah Maha Agung... Dia sentiasa hendak hambanya rapat dgnNya... cuma kita jer tak da masa nak mengingatiNya.

Tannie berkata...

cikgu BM cakap "aku" dgn "kau" lebih personal.. biasanya antara kawan2 yang rapat. sebab tu kita guna "aku" "kau" bila cakap dgn Tuhan..

dianggap tak sopan dgn sebarang orang, like strangers, pasal kita rapat ke dgn diorang tiba2 nak panggil "aku" "kau"

jannah jalidar berkata...

terfikir dengan persoalan ini.

orang sabah membahasakan diri mereka AKU dengan ibubapa dan memangil ereka(ibubapa) KAU. ini kebiasaan di negeri bawah bayu.mungkin.

*masih berfikir

keyra berkata...

mungkin cara penyampaiannya agak beda.

Haqim Zolkefli berkata...

it's all about the perasaan yang kemudiannya mencipta persepsi. Bila kau menggunakan aku kau dengan manusia, perasaan penerima dan pemberi itu macam mana? Manusia khilafnya banyak. Dan pula ketika bersama Tuhan, yup. Tuhan itu maha mengetahui.

Ketika bicara sama manusia, intonasi, situasi, semua main peranan. Tak jadi masalah pada Sarawakian / Sabahan, sebab segalanya bergantung pada perasaan dan persepsi. Tuhan maha mengetahui. Manusia tidak.

ps:/ aku perasan muka kau dalam 100 harijadi, tapi minat pada blog kau. terbaik la bro.

ryurisora berkata...

aku dan kau tu boleh jadi sesuatu yang sangat2 rapat dengan kita,
dan juga boleh jadi sesuatu yang sangat2 kita benci. terpulang pada intonasi dan cara penggunaan =)

dIdIe berkata...

Aku bila berbicara dengan Tuhan bukan menunjukkan kebiadapan. Tetapi menunjukkan kehambaan. Pengabdian kepada yang Maha Esa. Semantik kata ganti nama sudah dihuraikan. Dalam penulisan akademik. Cuma anda perlu lebih banyak merujuk untuk mencari jawapan.

LovELyyAti berkata...

salam..thanx 2 u bro sbb mmbuatkan aku brfikir scare lbih serius tntg prkare2 yg xprnh brmain di pikiran aku pn..*wah*
thumbs up to hud2 n field engneer mgkuk!