Rabu, Jun 13

tadi punya hantu, sekarang untuk kamu

Masuk lah, sana bilik tidur.
Bermalam lah di sini.

Kalau lapar atau dahaga, minum sahaja air - air di situ.
Di atas tikar itu.
Aku hidangkan tadi, untuk hantu - hantu yang datang.
Datang untuk kononnya membantu aku. 
Untuk mengubah nasib aku. 
Tapi hantu - hantu itu semuanya bohong.
Sudah lah datang dengan hodoh - hodohnya.

Menakutkan. 
Mata takda, 
Giginya tajam.
Muka nya pucat. 
Matanya ada terkeluar,
Lidahnya terjelir panjang.
Sampai ke pinggang. 
Rambut mengerbang.
Kukunya panjang,
Kulitnya menggerutu.
Ketawanya mengilai - ngilai.
Kuat sekali. 
Baunya busuk, hamis. 
Ada yang tiada kepala.
Hodoh - hodoh semua. 

Tuannya kata semuanya akan bantu aku.
Untuk upacara. 
Habis aku hidangkan darah kambing, pulut kuning, telur dan ayam kampung.
Memang aku nak bagi makan semua. 
Bila aku dapat tahu sahaja hantu hodoh tu semua tak mampu buat aku ubah nasib, 
Aku terus halau semuanya.

Aku ugut dengan keris yang sedang terpacak tu. 

Sekarang tiada siapa yang mahu makan. 
Saudari semua ambil lah. Makan. 
Makan! Makan lah!

Cuma tinggalkan darah kambing tu sahaja.
Sebab nanti ada lagi hantu yang terakhir akan datang. 
Lebih hodoh dan mengerikan. Tapi jangan khuatir.
Rasanya waktu itu, saudari semua, 

sudah tidur.


46 ulasan:

MEGAT KHAIRULIZWAN berkata...

bagus sekali, hantu - hantu yang hodoh. Tak pernah lagi aku terserempak dengan mereka. Faca to face. Sekadar dalam kaca tv.

Farhan berkata...

wow..horror..haha

Farhan berkata...

wow..horror..hoho

alin berkata...

terkesan ... grrrrr

Akma berkata...

i like...bukan hidangan tu tapi hasil karya tu...ahaks!!!

Norasiah Nasir berkata...

Ngeri weh

Norasiah Nasir berkata...

Ngeri weh

SayabudakBaru Belajar berkata...

ooohhh xfaham

Aidramisme berkata...

emmm...kurang paham~

Camy Alya berkata...

manusia banyak begitu. hmmphhh -_-

Aidramisme berkata...

emmm, kurang paham~

fadh leyanie berkata...

semuanya tahyul

senyum je berkata...

hantu.. mana hantuu.. mana mana...

Arai Lekir berkata...

macam seram jer...

Cik Suriz berkata...

apehal scary sgt puisi kali nih... hahaha

Zaf98 berkata...

hahaa! abang mesti pernah jumpakan hantu'hantu tu? bunyi macam dah ada pengalaman jerr~ xD

Harbinger of Reckoning berkata...

Apa agaknya maksud yang tersirat untuk coretan kali ini ek? I'm so eager to know...

manru berkata...

manusia memang begitu
dan manusia hantu kawannya memang dengan hantu

Pendy's berkata...

Kadang2 manusia boleh jadi lagi seram, lagi kejam, lagi hodoh, lagi penipu besar dari hantu tapi di akhirnya yg kita takuti tetap hantu juga kan.. :)

Pendy's berkata...

Kadang2 manusia boleh jadi lagi seram, lagi kejam, lagi hodoh, lagi penipu besar dari hantu tapi di akhirnya yg kita takuti tetap hantu juga kan.. :)

Pendy's berkata...

Kadang2 manusia boleh jadi lagi seram, lagi kejam, lagi hodoh, lagi penipu besar dari hantu tapi di akhirnya yg kita takuti tetap hantu juga kan.. :)

Pendy's berkata...

Kadang2 manusia boleh jadi lagi seram, lagi kejam, lagi hodoh, lagi penipu besar dari hantu tapi di akhirnya yg kita takuti tetap hantu juga kan.. :)

.FH. berkata...

sangat mendalam maksudnya.dituju untuk siapakan?good job abg zahiril :D

Faezah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Faezah berkata...

Hantu lapar..datang bukan untuk membantu hanya sekadar memuaskan nafsu..

Faezah berkata...

Hantu lapar.. datangnya bukan untuk membantu hanya sekadar memuaskan nafsu.

Outbound di malang berkata...

salam gan ...
menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
di tunggu kunjungan balik.nya gan !

Ali Kanchan aka Pirate berkata...

biarkan si hantu berbicara, andai sampai ke lubuk jiwa.

Ali Kanchan aka Pirate berkata...

hurmmm

Tanpa Nama berkata...

Oh

PEKS berkata...

seronok membaca tulisan kamu. pandai menyusun ayat. sedap!

PEKS berkata...

seronok membaca tulisan kamu. pandai menyusun ayat. sedap!

Arya Amy berkata...

not bad...suka sangat..haha

SayabudakBaru Belajar berkata...

xpehe sangat cu cite

|cah-sahaJa berkata...

nice...
hopefully saya betul2 tidur dikala datangnya si hantu hodoh yang terakhir itu..

miss keyra berkata...

hantu ? inthrillsting !

maya berkata...

everytime rse skit ati kat sni la slalu singgah bce puisi2 zahiril adzim. dpt rse tng , ntah kenape, sdap puisi ni!!thanks...

fiza nurani berkata...

knp dlm puisi tu suruh 'saudari' yg makan . ???

ஜ miss klanika ஜ berkata...

manusia tp perangai mcm hantu banyak .

Azham Vosovic berkata...

hehe....hantu hantu yang membomohkan ker?

NurulizzaH berkata...

tadi punya hantu,sekarang untuk kamu.

tidak.sekarang pun ia masih milik hantu.

manusia berkata...

http://pencatatkata.blogspot.com/2012/07/meniup-habuk.html

minta dijenguk tengok . ZA

JOHN BEAR berkata...

terkadang rasa itu jauh tapi sama
http://izzulfaizidrus.blogspot.com/

me8311 berkata...

yang aku paham hantu terakhir adalah YAKJUD dan MAKJUD..dan ketika itu kita sudah mati yakni tidur..

Tanpa Nama berkata...

Metafora penggunaan khidmat syaitan iblis dalam hal kesenangan di dunia.

Tanpa Nama berkata...

Abang memang berbakat dalam bidang penulisan. Suka baca blog abang 👍👍