Sunday, October 12

biar aku jawab kerana setiap perkara ada jawapan

Terima kasih Isa_onzer kerana feedback ini. Aku suka feedback dan kerana ini juga aku suka blogging. SEBAB salah satu dari fungsi blog pada aku ialah;

Menjayakan komunikasi dua hala.
(Ada masa aku cerita lebih sikit)

Kecuali, blog - blog yang tidak disediakan ruang feedback atau feedback yang tidak dijawab. Maka jadilah ia blog yang individualistik.

Aku suka bercerita panjang tentang benda ini sebenarnya. Tapi lebih syiok kalau dapat lepak borak pekena Teh Tarik dan beberapa batang rokok sambil membayangkan seolah - olah di tepi pantai, padahal di tengah - tengah kota Lumpur yang sesak dengan tekanan.

Lagi pun ada pembaca aku yang telah menjawab feedback dari Isa_Onzer juga. Aku pun tak nak melakukan pengulangan dengan jawapan yang sama, maka aku jawab yang selebihnya sahaja.

Terima kasih sekali lagi. Aku suka feedback. (pujian + kritikan) Ini feedback dari Isa_Onzer. Aku cuba ringkaskan jawapan aku.

hye zahiril...i nk review sket psl post yg u buat tuh..

at the very 1st line,u r questioning knape u x prnh dgr psl perayaan Durga Pooja...as a matter of fact,kalo u nk tau,diorg pny celebration tu mengagungkan dewa..n kalo kita pg sana,seolah2 kite mengagungkan dewa diorg jugak...in other words,support diorg...this is so not according to islamic rules of law...

MEREKA yang mengagungkan, bukan aku. Kita cuma mengagungkan Raja dan Sultan. Oopss..

I did not celebrate, I did not perform any prayer, I was there to witness and to take photos. Aku cuma 'penyaksi' aktiviti spritual mereka, seperti mana bangsa dan agama lain di Malaysia selalu menyaksikan aktiviti spiritual kita di televisyen seperti Sembahyang Jumaat, Sembahyang Raya, Sembahyang Terawikh dan juga Expose Mistik? Program yang menayangkan penghalauan makhluk halus (jin atau syaitan) dari tubuh manusia itu, kan? Itu juga spiritual. Mereka cuma penyaksi. Kita yang beraksi.

Itu sahaja. Tidak lebih dari itu. Lagipun aku dapat ilmu pasal budaya di Malaysia, bukan?

"Carilah ilmu sampai ke negeri China"

Bermakna ilmu itu perlu dicari dimana - mana.

i dun understand in what context of 'MALAYSIAN' that u r trying to define...adakah dgn mengenali dan merayakan smua perayaan hindu n buddha baru kite dikenali sbg MALAYSIAN?

Malaysian. Kita dikenali sebagai Malaysian apabila kita ada MyKad. Haha..

Sebenarnya skop aku menjurus pasal perayaan budaya. Juga pasal diri aku (seorang Malaysian) dan pengetahuan tentang budaya di Malaysia. Aku yang rasa aku
perlu tahu pasal budaya lain dekat Malaysia sebab aku tinggal di Malaysia yang segalanya berbilang (bangsa budaya dan lain - lain). Keseronokkan menjadi seorang Malaysian ialah bila kita mampu bercerita tentang budaya (dan lain - lain) yang ada di Malaysia.

Askar di hutan dan orang asli di hutan.

Kedua - duanya sudah biasa dengan hutan. Tapi, yang mana satu lebih layak dipanggil anak hutan kental? (orang hutan tu lain).

atau korang ada contoh lain?

Terserah dekat korang kalau nak tahu pasal budaya lain atau kau nak letak tembok besar keliling korang dan amik tahu pasal budaya bangsa dan agama diri sendiri saja.

Pada aku, kalau boleh aku nak tahu semuanya. Dengan cara membaca atau menyaksikan sendiri, aku tak kisah. Teori dan praktikal. Praktikal di sini bermaksud, menyaksikan. Sila faham.

pd i..it's ok kalo kite menghormati agama diorg,perayaan diorg,but not to the extent of honoring them...which makes us feel that we are part of them..sbnrnye,part2 dewa ni kan zahiril...very sensitive part tau..especially in Islam..

Menghormati sahaja tidak cukup kalau tidak memahami. Islam tidak cukup sekadar dihormati kalau kita sendiri tidak memahaminya, kan?

Sensitiviti itu tidak perlu ditimbulkan dalam hal ni. Seperti mana kata mamat blues jantan gagal, sensitiviti itu racun. Kalau disalahgunakan, akan bertemu ajal. Pasal dewa - dewa itu, sekali lagi, itu kepercayaan mereka. Aku tetap dengan kepercayaan agama aku, Islam. Itu sahaja.

Jangan terkeliru dengan Islam yang telah dipolitikkan.
Jangan terkeliru dengan budaya yang telah dipolitikkan.

Siapa yang decide sesuatu perkara itu sensitif? Tentulah politikus. Merekalah yang kata ini sensitif, itu sensitif, padahal orang kita takda apa pun. Kenapa? Tuntutan politik untuk meraih undi. Merekalah yang telah mempolitikkan budaya dan agama di negara kita.

zahiril..there's no such thing as being racist kalo kite x tau psl perayaan dewa-dewi diorg..

Ouh tidak. Don't get me wrong, I never said that.

Pasal rasis tu, aku cakap, aku keluar dari tempat tu tanpa calar - bilar. Bermakna aku dan kengkawan lain diterima hadir masa tu. Bermakna lagi, diaorang takdahal kitaorang amik gambar. Sebab tu aku tanya, rakyat Malaysia rasis ke? Jawapan aku tidak sebab aku dan kengkawan (Melayu & Cina) tidak dihina atau dihalau keluar oleh diaorang.

tp yg pntg,kite kene tau cmne nk hormat diorg,prinsip n pegangan diorg..itu je..

Sekali lagi, macam mana kita nak hormat diaorang, prinsip dan pegangan diaorang kalau kita tak faham diaorang? Jadi itulah apa yang aku cuba buat, memahami.

well,i just give u a piece of advice..t'serah kpd u utk menilai ape yg i ckp...ok?
zahiril,jgn marah tau..i just express my own opinion,bkn pe...i suke discuss ngan org yg suke b'discuss..hehehe...

p/s:i dh post kt c-ni,let's share our opinions n thoughts ...:P

Jangan risau, aku tak marah. Well, thank you for your advice. Tak mengapa, kita bertukar pendapat. Aku takdahal. Kalau kau tak bagi feedback, entri ni tak wujud. Sambil tu aku boleh berpesan pada yang lain. Aku harap dengan jawapan aku, kawan - kawan yang kita suka dapat memberi fikiran kedua untuk perkara ini kerana Tuhan Maha Mengetahui setiap apa yang hambaNya lakukan. Pegang dan percaya itu dulu sebelum kita ke perkara lain yang lebih berat.

Sebenarnya aku tak berani nak bercakap tentang Islam kerana aku bukan pakar agama. Lebih baik kita biarkan yang lebih mengetahui untuk bercakap lebih. Tapi apa yang aku jawab tadi ialah antara perkara yang kita semua sedia tahu.

Ingat, jangan terkeliru dengan budaya dan agama yang telah dipolitikkan.

20 comments:

Anonymous said...

kadang2 org2 kt japang ni ada gak tanya ultraman pasal budaya bangsa lain kt msia..

hmm tegagap gak la ultraman nk jawab pasal dok tau pasal melayu jek n kurang ilmu pasal bangsa lain..
nak kelentong psal perayaan diaorg yg main pn bole bepeluh muahaha!

nway, gud response..nampak kematangan n berani..er ada ke benda yg bole menakutkan bobba??..tuttt..muahaha!

p/s: terasa nk sebok gak cite psl budaya org japang..tapi takut nanti ultraman kena back fire lak kang muahaha!

Inspirasi Taming Sari
- Wings -

Anonymous said...

Sebenarnya semua bergantung kepada niat. Innama Mu'nal Niat... Kalau niat sekadar nak tahu, apa salahnya? Tak ada kena mengena dengan memesongkan aqidah kan? :)

Anonymous said...

"Malaysian. Kita dikenali sebagai Malaysian apabila kita ada MyKad."
...hahaha classic. Aku amat setuju. BTW lakonan kau dlm Kami sungguh mantap.

Anonymous said...

well.. sy rasa.. xde salah nyer.. n i agree with nora.. aper sj yg kita buat kena brdasarkan dgn niat..

kdg2 nie.. untung juga jd "busybody".. byk ilmu yg blh kita dpt.. tp kena laa elok cr nyer klu nk mm"busybody"..

pape pun.. terima kasih kpd tuan blog.. kerana telah mmberikan satu informasi dan pengalaman yg baru pd sy dan kwn2 yg lain..

terima kasih..

Anonymous said...

Rasanya nama perayaan tu jarang kita dengar sebab "situasi"nya lah. Perayaan melibatkan dewa-dewi Hindu. Begitu juga kes perayaan melibatkan agama Buddha, banyak lagi yg kita x tau. Yg femesnya CNY, cap goh mei, wesak, n kuih bulan. Ada byk lagi...yg kita x tau. Mungkin kerana kerajaan Malaysia tak nak dedahkan sgt rakyat Malaysia dgn perayaan yg melibatkan ritual ni. Playsafe! Org fanatik agama tak marah, org tak kuat agama tak kesah. Sebab tu perayaan tu x diisytihar cuti umum kott. Apa2 pun...innamal a'amaalu binniat. Sesungguhnya setiap amalan bermula dgn niat. Betul tu Nora.

Fasyali Fadzly said...

aku setuju dengan apa yg ko buat. buat la selagi mahu. dah terang2 peribahasa lama berkata, yg baik dijadikan tauladan(contoh), yg buruk dijadikan sempadan (maknanya dijauhkan).

yang penting niat untuk belajar. tambah ilmu. tahu itu dan ini. tak de hal la beb..

Anonymous said...

orang tak percaya yang rakyat boleh terperdaya ngan tipu daya mereka kat atas tu. (orang rasa pasai tu depa bengap. tak cukup oksigen pi otak depa, tinggi sangat. tu pun kalau depa ada otak la, kan).
politik datang dari perkataan Yunani- Polis, bermakna people. Rakyat. Tapi orang hairan. Masa bila ni jadi negara depa? Fight mereka? Hak mereka? Habis, people ni nak campak kat mana?
rakyat kita dah lama penat jadi melayu, cina, india. dah tak kuasa ngan label-label ni. tapi depa kat atas tu la. entah apa perjuangan mereka.

p/s: Apa itu Melayu?

FarhanaLicious said...

my opinion. hormati org b4 mahu org hormati kita. asalkan kita tahu apa yang kita buat, yang lain x penting. sb kita tahu yang mana halal dan haram.dan open minded.;)

Anonymous said...

aku setuju dengan pandangan kekawan diatas. Tiada salah untuk melihat. Kita melihat sebab kita ada rasa ingin tahu. Dari rasa ingin tahu kita ada rasa nak belajar. Uniknya kita di Malaysia ialah penghuninya ramai dan pelbagai... Untuk menjadi masyarakat Madani, kenalah toleransi dan respek each other... Tidak ada masalah pasal akidah pun. Akidah hanya akan terusik bila 3 perkara iaitu niat, lisan dan perbuatan. Dan kawan kita sdra Z.A hanya melihat dalam konteks mengenali budaya... Tidak ada celanya kan? Itu sekadar pendapat dangkal aku saja tentang pendapat sdra Isa... betulkan aku jika aku tersilap yee!! PEACE!

Anonymous said...

Sama2 kita baca ni...
http://harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=017295&Itemid=102

Anonymous said...

ramai org x tahu perayaan ni sbb x der cuti umum.
so aku cadangkan kepada yg berwajib tu sedekahkan lah cuti dekat kitorang pada setiap perayaan di malaysia.bru bleh cuti2 malaysia..x gitu???

.:aku yg nak cuti:.

Zahiril Adzim said...

@ultraman - hehe..tulah. kan best kalau kita boleh jwb semuanya dengan selambe.. apa benda yg menakutkan bobba? ciss.. ini mcm dah tahu je ni..

@nora - betul. Tapi lebih baik kita berada di tengah2 antara Innama Mu'nal Niat dengan 'niat tidak menghalalkan cara'.

@colourblind - classic? haha.. btw, terima kasih. :)

@chomel - benar. biar busybody 'bercara'. terima kasih juga pada kamu.

@mb - cuti? hehe.. aku rasa durga poorja ni bukan perayaan besar, sebab tu tak cuti. lagipun x ramai kaum Hindu yang tahu, apatah lagi celebrate. Macam perayaan kita yg kecik2, mlm lailatul qadar dll. tapi kalau x salah aku, apa - apa sambutan atau perayaan mesti melibatkan spiritual. CNY ke Deepavali ke, Aidilfitri ke, semuanya ada spiritual.

@vitamin - yeap, betul. tambah ilmu selagi boleh. Apa saja, tak salah kalau kita nak tambah ilmu mencuri kereta, janji kita x buat kan? Yang penting kita tahu.

@elza irdalynna - "rakyat kita dah lama penat jadi melayu, cina, india. dah tak kuasa ngan label-label ni" Hahahaha.. setuju, setuju. Byk sgt label, buat pening kepala je..

@farhanalicious - hormat org b4 org hormat kita.. YEAP! :)

@adika - "Z.A hanya melihat dalam konteks mengenali budaya". Ada lagi adika, aku juga melihat kot - kot ada yg berkenan, boleh buat jodoh. Hahaha!.. ok tak lawak, aku tahu.

@anonymous - takpa, aku dah baca paper hari tu. BTW, terima kasih kerana berkongsi. Itulah yg aku ckp, aku taknak terkeliru dengan Islam yang dipolitikkan.

@kecik - Cuti? tak boleh.. Malaysia ni dah byk sgt cuti. Hahahah.. Raya sikit je cuti.

Anonymous said...

yup aku setuju..tujuan ko pun untuk tambah ilmu bukan untuk sama-sama merayakan pun..

Unknown said...

hye never know boy yang di dalam KAMI ni seorang penulis...nice words from you...suka cara kamu berpikir...tak sempit...keep on the good way of yours...salam perkenalan dr aku...

Anonymous said...

kadang-kadang ada gak soalan yg xde jawapan..
kadang-kadang ada soalan yang x perlukan jawapan..

d|aBoL|c e'En said...

honestly speaking, i like the fact that there are still amongst us that are filled with curiosity and eagerness to learn more about others. to me, what ur doing is simply honest and respectful, because it shows that ur not being ignorant nor arrogant. to learn more about others are not something everyone could do, simply because people are too arrogant to know of their surroundings. and when things get messy, they tend to point to others than to question themselves on the lack of knowledge.

a round of applause, u've shown how to be a great human being, not just a great Malaysian.

Bob, u will always have my respect, on top of 7 years of friendship; u never fail to amaze me :)

Anonymous said...

patut lah boss saya balik awal jumaat lepas.saya tanya kenapa,dia senyum x jawab.agaknye dia rasa kalau dia explen pon saya takkan faham...(which is afterall,very true) ..ermm..now i know :) kagum dengan cara elaboration awak.kipidap yah.

dah tengok KAMI 2x dah ni.still ade semangat nak tgk kali ke-3.hehe

ameliafarina said...

entri ni di post 12 oct 2008
tp 21st apr 2009 bru bce
ketinggalan ker??
btw mmg xsangke ur words dlm blog ni really dffrnt
tp 1st tyme tgk boy dlm KAMI da tau Z.A msty 'sumthng'
tp xtau sumthg dr segi pe smpi fhar sdr kewujudan blog ni

once again ketinggalan kah diri kuh ini??

congratz sbb Z.A (da mcm jenama make-up la plak) da msuk dlm list 'my fav artist'..keep it up ur good work..jgn smpi t'keluar dlm list..hehehe

common_klise said...

jawapan ZA ala tasawuf.
wallahualam

priya said...

saya rasa tidak terlambat bagi saya untuk komen walaupun dah 4 tahun sebab saya baru sahaja berpeluang untuk membaca blog ini. well saya seorang rakyat Malaysia berbangsa India dan saya terkilan semasa membaca yang kami ini terlalu mengagungkan dewa kami. saya rasa mengetahui dan memahami budaya dan perayaan kaum lain tidak memudaratkan selagi kita teguh bepegang dengan ajaran masing2 sepertimana saya belajar sedikit sebanyak tentang agama islam agar saya dapat menghormati kawan2 melayu saya. well sekiranya kita tidak mengenali agama dan budaya lain saya rasa tidak mungkin kita hidup aman dan bahagia di malaysia.