Jumaat, September 25

mimpi metafora kemalangan dari Tuhan

Aku kurang pasti sebenarnya. Tentang apa? Tentang maksud - maksud dari hint yang aku terima sejak kebelakangan ini.

Kalau orang Melayu kata, petanda.

Sebelum aku terlibat dalam kemalangan kecil baru - baru ini, aku hampir - hampir terlibat dengan kemalangan yang dahsyat. Yang terjadi betul - betul depan mata dan jaraknya hanya beberapa saat. So damn close kata orang putih.

Yang paling aku ingat, pertamanya adalah pada hari terakhir aku dan Rumah Anak Teater membuat pementasan Teater Kompilasi Volume II. Dua buah kereta di depan aku, sekali lagi ya - jaraknya hanya beberapa saat!, terbabas merempuh sesama sendiri lalu berguling - guling dan terseret di atas jalanraya. Kemudian kereta itu terseret meluru ke arah aku dan alhamdulillah, aku berjaya mengelak hanya kerana kelajuan aku ngam - ngam. Tidak terlalu laju dan tidak terlalu perlahan.

Menggigil aku waktu itu bila sedar yang aku terselemat.

Beberapa hari selepas itu, situasi yang lain pula. Sebuah lori di depan (satu lorong dengan aku) yang juga hanya beberapa saat jaraknya, terbabas merempuh pembahagi jalan.

Baik, yang ini betul - betul menguji kebolehan menekan brek kaki aku!

Sebiji lori besar yang selalu digunakan pada tapak pembinaan bangunan yang bakal meragut nyawa sesiapa pun. Juga sekali lagi aku menggigil selepas sedar yang aku terselamat.

Itu 2 situasi yang aku terselamat, atau diselamatkan. Oleh siapa? Tuhan mungkin. Sehinggalah baru - baru ini aku dirempuh oleh seorang pemandu mabuk. Tapi Alhamdulillah, terselamat juga.

Jadi kisah mistiknya bermula begini. Seorang kenalan yang rapat, telah diberi mimpi. Mimpi menyelamatkan aku. Yang menjadi tanda tanya, dia bermimpi pada waktu aku sedang dirempuh. Kenalan yang rapat dengan aku itu bermimpi aku sedang berdiri senyap. Kemudian aku hendak pergi memandu kereta. Entah kenapa kenalan aku itu menarik tangan aku atau dalam kata dia, "menyelamatkan aku".

Tiba - tiba aku seperti terbahagi kepada dua. Seolah pada waktu itu, muncul satu lagi aku - seperti roh katanya. Dengan pantas dia menangkap 'roh' aku juga. Maka, dua - dua diselamatkan.

Kemudian dia menelefon aku. Betul - betul dalam 10 minit selepas aku kemalangan.

Dia tanyakan aku di mana pada waktu itu kerana dia risau akan mimpinya. Dia cerita tentang mimpi 'buruknya', lalu aku beritahu aku baru sahaja kemalangan.

Siapa tak terkejut?

Aku terdiam. Kata aku, nanti aku telefon lagi.

Seorang lagi kenalan menghantar sms beberapa jam selepas kejadian malam tu. Tapi aku rasa dia tidak tahu yang aku terlibat dalam kemalangan.

"Zahiril, saya harap kamu tidak apa - apa kerana saya baru mimpi buruk tentang kamu."

Lebih kurang begitu sms-nya.

Sekali lagi aku terdiam. Sedangkan aku tak rasa dia tahu aku kemalangan. Dan baru sahaja semalam, seorang lagi kenalan mimpi tentang aku.

Lagi.

Tapi mungkin ini tidak dekat dengan situasi kemalangan. Agak terpesong mimpinya. Katanya, aku datang kepadanya dan bertanyakan pendapat tentang keputusan yang aku buat dalam hidup.

Entahlah.

Bila aku duduk termenung hari ini sambil menyedut nikotin dari Pall Mall merah, aku bersyukur tetapi terfikir apa metafora yang Tuhan mahu sampaikan?

Tolong jangan beritahu aku "oh itu maknanya tuhan mahu kau bersyukur nikmat dunia, oh insaflah" dan lain - lain nasihat klise yang kamu sendiri pun tidak faham erti sebenarnya nasihat itu. Kenyataan seperti itu terang - terang sudah difikirkan oleh kita, hamba Allah setiap hari.

Aku mahu makna yang lebih dalam. Yang tak mungkin akal aku terfikirkan.

128 ulasan:

cik ima berkata...

kalau tanya pada kami yang tidak berapa mengenali kamu, pasti kami tidak dapat beri jawapan yang tepat tentang persoalan kamu.

jawapan ini sememangnya klise, dan mungkin kamu sudah muak dengar, tapi memang ini sahaja benda yang saya boleh cakap...

jawapan itu ada pada Tuhan. buat solat istikharah. tapi sebelum itu, bersihkan dulu hati dari segala noda, dari segala perkara yang menganggu minda. kosongkan ia.

kemudian baru mohon petunjuk. minta dia tunjukkan jalan. lakukan solat istikharah ini sekurang-kurangnya 3 malam berturut-turut.

Yakin akan dapat jawapan dariNya. Jaga solat 5 waktu. Dan sebaik-baiknya berpuasa.

InsyaAllah Dia akan memberi ILHAM itu pada kita.

Selamat berjaya, ZA. Hati-hati, okay?

PETAK.! berkata...

Ada seribu petanda dalam perut bumi yang masih kita belum khatam.

fariza yunus berkata...

hi bob...
happy raye day

a berkata...

saya tak pandai mentafsir petanda..
tak ramai yg berkebolehan seperti itu...
walaupunn pandangan ini adalah agak klise juga,saya ingin meyuarakan pandangan saya ttg petanda za ini...
kalau dilihatkan ramai yang bermimpikan za,,ini menunjukkan ramai yang sayangkan za...dan mungkin perlu untuk anda sayangkan diri sendiri...
dan...saya rasakan yang apa yang berlaku ada hikmahnya, untuk za belajar dari pengalaman yang dihadapi ni..dan mungkin cari perubahan..?
cuba untuk cari konklusinya kerana sesungguhnya tafsiran oetanda ini hanya ada dalam diri za..
jika za fikirkan petanda ini dari tuhan, maka dekatkan diri dengan tuhan untuk mencari konklusi yang tepat...
hanya allah yang tahu hidayah yang disampaikanNya..
dan anggaplah ini sebagai satu nikmat kerana bukan semua hamba allah yang dikurniakan hidayah sebegini..

alhamdulillah...

Ahmad berkata...

sifat manusia itu adalah pendosa yang sukar untuk merubah diri. Hinggalah bertemu satu titik kejadian yang benar-benar akan mengubah hidup mereka.

So, ask yourself, if you want a deeper meaning, what would it be?

princess_nathra berkata...

well,maybe it is about death. i mean, think about is, it cant be just a coincident that those dreams occurred at the same time you met in an accident rite?maybe, it was just hint, that, you might leave soon..but then again, it might also have nothing to do with death. it might be about you being in a deepshit trouble, and the one who come saves you are those people..hmm..think about it..but then,maybe you shouldnt think about it,yes we humans have the brains therefore we think,but what if,those things were just meant to be left like that? or maybe, like cik ima said, it does have something to do with god. maybe you was enjoying life, that you accidentally forgotten about Him?hmm..i dont know bob,but,this is just my points of views. people receive 'life conscious' thingy from God in many different ways..hmmm...

syukrina18 berkata...

Ku doakan, adzim akan sentiasa dilindungi Allah..
sesuatu keputusan buatlah dengan istikharah..
Hidup kita singkat..

aishah_conteng_je berkata...

mimpi bolehg jadi hanya mimpi kan?dan boleh jadi bicara dari tuhan.
entahlah tuan...tidak dapat saya fikirkan hikmah kejadian atas kamu. dan pasti tiada manusai bisa lari dari tuhan.jadi cuma kamu yang tahu. manisnya petanda yang datang.
oh...kalau saya, mungkin sudah pergi bertemu teman2 dan peluk cium penuh kasih sayang.

mungkin.

Tanpa Nama berkata...

"Itu 2 situasi yang aku terselamat, atau diselamatkan. Oleh siapa? Tuhan mungkin"

Hmmm..sah2 la tuhan.kenapa perlu ada mungkin :( Tuhan sayang kamu :)

Fieliorate berkata...

hmm...manusia sering berfikir, bila sampai satu masa dimana sesuatu itu tidak tercapai akalnya. Maka, perlulah ia pulang kepadaNya.Akal kita ni terhad, bila masa kita buntu..tawakal lah kepadaNya.

Seriously, macam sgt2 coincidence apa yg dah berlaku pada kamu ini. Mungkin hanya Dia yg Esa tahu jawapannya...fikirkanlah. Good Luck...take care of urslf..

KIAMBANG berkata...

salam

pertama, apabila seorang muslim bermimpi buruk.. sepatutnya mimpi buruk itu tidak dihebahkan kpd orang.. krn mimpi buruk boleh jadi permainan syaitan..

kedua.. jika mimpi tersebut
berulang2.. dan dirasakan ada sesuatu padanya... beritahulah kpd org yg boleh menafsir mimpi.. dan yang ni mmg susah nak cari... try la mana2 pak ustaz.. ini spt yusuf memberitahu bapanya.. juga raja egypt kepada yusuf...

ketiga, jika mimpi berbaur amaran.. dan mendekatkan diri kepada tuhan, sekali pun mimpi itu seakan2 buruk.. maka mungkin dari tuhan... cuma utk maknanya.. elok bertanya kpd yg punya ilmu...

keempat.. ada mimpi2 yg sememangnya punya makna... tetapi lebih kerapnya sekadar 'igau'...

moga Allah mengarahkan kamu kepada yang lebih baik...

wallahualam~

mimi berkata...

ianya HIDAYAH...dan tnda rmai org sygkan kamu...

Mas Mohd Yunus berkata...

salah satu cabang ilmu adalah melalui mimpi.

;)

amri berkata...

Tuhan bagi kamu peluang utk terus HIDUP. hargainya.
jaga diri B-)

comic_fanz berkata...

untuk mendapatkan peluang sekali dalam hidup pastinya sukar.. sukarnya bukan pada kita.. tapi pada sesiapa sahaja..

kadang2 kita tak sedar kita diberi peluang itu.. lalu kita melepasinya dan akhirnya kita menyesalinya.. lalu kita berharap untuk peluang kali kedua.. namun kita leka.. leka dengan duniawi yang palatnya bagaikan manis seperti gula2.. lalu kita alpha..

kadang2 kita tak sedar pun peluang kedua tu.. dia berlaku apabila dia berlaku..

untuk peluang ketiga.. itu sudah lebih.. mereka yang sakit hanya menunggu mati juga belum tentu dapat peluang kedua apetah lagi kau yang diberi peluang keberapa..

p/s : hargai apa yang ada pada diri kau sekarang.. ingat siapa diri kau.. dan dari mana asal-usul kau.. jangan sesekali kau leka.. nasihat kau untuk aku juga..

azzaliena suziantie feisal berkata...

semoga kamu dijauhi daripada perkara buruk

W[A]NZAI berkata...

entry kali ni btul2 buat aq tringt cter final destination..ngeee~

btw,hopefully u will be fine all day long..;)

♥ SUTERA KASIH ♥ berkata...

"Tolong jangan beritahu aku "oh itu maknanya tuhan mahu kau bersyukur nikmat dunia, oh insaflah" dan lain - lain nasihat klise yang kamu sendiri pun tidak faham erti sebenarnya nasihat itu. Kenyataan seperti itu terang - terang sudah difikirkan oleh kita, hamba Allah setiap hari"

...urmm..at least rmai yg syg kan kmu nk bg nsht klise cmtu..of course la rmai org akn bg nsht klise..yg slebihnyaa, muhasabah diri ~

The Bored Blogger berkata...

Selamat Hari Raya ZA.
It's a turning point. Hargainya. Allah bless.

Tanpa Nama berkata...

oh. mai pun xtaw nk cakap ape.
tapi tiba2 lak teringat kat kwn2. diorg kata diorg selalu mimpi mai meninggal. huish! xtaw la. mai x buat pape pun. anggap benda 2 mainan tidur. tapi over lak diorg mimpi. sampai berturut2.tak pe la. setan sial saja nak ganggu kot.

AKU BUKAN EGO berkata...

maknenya sangat senang je...amalkan dibawah ye...
SEBELUM TIDUR

Tafsir Haqqi)
Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : Ya Aisyah jangan engkau tidur
sebelum melakukan empat perkara,iaitu :

1. Sebelum khatam Al Qur'an.
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir.
3. Sebelum para muslim meredhai kamu.
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah....
"Bertanya Aisyah : "Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan
empat perkara seketika?
"Rasul tersenyum dan bersabda : "Jika engkau tidur bacalah :
1. Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.
2. Membaca selawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami
semua akan memberi syafaat di hari kiamat.
3. Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredoi kamu.
4. Dan,perbanyaklah bertasbih,bertahmid,bertahlil,bertakbir maka
seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah"

OrangGilak berkata...

makna yang mendalam saya tak boleh bagi, tapi kalau nak logik, boleh:-

a. kemalangan 3 kali, walaupun salah orang lain, mungkin perlu kaji cara pemanduan sendiri, jangan terlalu rapat dengan kereta lain dan elakkan dari ikut bontot lori. saya pernah dua kali kemalangan dilanggar lori ayam dan bas ekpress- kalau renung cara kemalangan, awak akan nampak 'pattern' pemanduan sendiri.
(err yang perempuan mabuk tu tak kiralah, itu lain)

b. mimpi kawan- orang kata itu tanda mereka ingatkan awak. tapi saya lebih percaya yang itu adalah 'godsend'. bekas pengasuh saya masa kecil, baru2 ini mencari saya semula selama setahun selepas mimpi buruk tentang saya. tapi tak semestinya dalam dunia nyata, ia adalah tentang kematian. waktu tu, saya sedang bersedih dan hidup pun kucar kacir. dan saya tak percaya pun yg makcik tu yang akan selamatkan saya. cuma saya rasa lega sebab Tuhan hantar orang sebagai cara untuk beritahu saya yang Tuhan tahu apa yang saya sedang lalui, and He cares. Lepas tu, just move on with your life.

c. petanda kematian mengingatkan saya tentang 'deadlines', jadi sila siapkan segala 'unfinish business' kamu. (isu 'insecurity', no? :p)

maaflah kalau tafsiran ni tak berapa nak islamik.

p/s: akan cuba datang malam ni-bukan utk selamatkan kamu, tapi laksa johor :p

Farha Aly Tan berkata...

bestnye rmai org mimpikn kamu zahiril.. :)
tetapi u perlu berhati2 la kan..

btw slmt hari raya...

botolbiru berkata...

mujur kamu selamat dlm kemalangan tersebut. mungkin petanda kepada kamu. petanda ape? kite kene renung akan kehidupan kite.

haku kayer berkata...

syukur kerana kamu masih lagi boleh menaip entry ini. tak ramai manusia yang bersyukur berbanding dengan manusia yang lebih banyak meminta itu dan ini dalam doanya. sujud syukur diakhir solat kamu.

jangan terlalu banyak berfikir akan apa yang Allah ingin sampaikan. boleh jadi gila. jalani hidup ni dengan lebih baik untuk jadi manusia yang lebih baik dari hari semalam.

perancangan Allah, takde siapa yang tahu.

Schalfyzcha berkata...

Been there, done that. Bersyukurlah kerana Allah masih mahu beri peluang untuk kita memperbaiki amalan masing-masing. Itu tanda Allah sayang kamu. Allahuakbar!~

inoue asuka berkata...

Tuhan tak pernah meninggalkan hambaNya..maybe itu cara dier berkata-kata kepada mu..:D orang cakap, kalau ditimpa musibah,sakit atau melalui perkara kurang menyenangkan makanya Dia hendak menghapuskan dosa-dosa kita yang lalu-bak kata ramai, kifarah dosa...:D but in certain points of life, bila kita terlalu selesa denga kehidupan sendiri..kita terlupa tentang orang-orang disekeliling yang menghadapi kesusahan.maybe that's why...

p/s:rakan anda itu seperti ber-dejavu je..berbuatlah baik kepada dier..hehehehe

NyLoFaR berkata...

sebelum sya ngan pnjg lebar nk cite..kna tya dlu kwn ZA tu..dia mimpi time bile..pernah sya bca dlm buku bahawa mimpi yang tepat adalah pabila mimpinya di sepertiga mlm iaitu dari kul 12 tgh mlm smpai kul 3 pg..so kalau dia mimpi area2 tu seperti biasa dan malah dah terbiasa pun ZA dgr nasihat klise seperti yg di senaraikan..tapi kalau jgka masa dia tak sepertiga malam, ini bermakna ade ujian yg bakal ZA hadapi dalam hidup mungkin perubahan yg besar bakal berlaku..tak pasti boleh jadi kerjaya, boleh jadi keluarga dan boleh jadi juga diri ZA sendiri..dan mengikut dari teman rapat ZA ckp yg dia dtg membantu..itu bermakna dalam ZA menghadapi dugaan tersebut, ZA tak keseorangan ada bantuan yg ZA akn dapt cuma besar atau kecil belum dpt dipastikan..

mungkin jua sekarang ZA dalm kondisi memilih sesuatu..maka tuhan telah tunjukkn petanda yg mn pilihan yg ZA buat ni mungkin tak baik utk diri ZA di masa hadapan..jadi hati2 lah dalam memilih..itu je pendapat sya mengenai ape yg saya telah bca kt cni..selebihnya hanya tuhan,kamu dan alam sahaja yang tahu...

iSpy berkata...

makna yg lebih dalam? x klise? hummm.. how bout.. "bukan saje kelajuan boleh membunuh. rokok juga."

azura berkata...

adalah lebih baik kamu tafsirkan sendiri...ambil masa untuk berfikir mengenainya...minta bantuan orang2 yang anda percaya dan cuba untuk tidak keseorangan...tawakal...

intan berkata...

jangan hisap rokok dah

Tanpa Nama berkata...

"Itu 2 situasi yang aku terselamat, atau diselamatkan. Oleh siapa? Tuhan mungkin"

tepuk dada tanya iman,kepada siapa anda percaya?manusia seluruhnya atau Allah?anda hidup ats ihsan siapa? *peace*

Zahiril Adzim berkata...

"Itu 2 situasi yang aku terselamat, atau diselamatkan. Oleh siapa? Tuhan mungkin"

Mari kita tepuk dada sendiri. Samada aku percaya hanya kemungkinan diselamatkan Tuhan,

atau hanya sarcastic/sinis?

Semua org yg menganut apa - apa agama pun tahu, manusia hidup kerana Tuhan.

By the way, terima kasih atas pandangan dan pendapat semua. Tapi aku lebih sukar memanggil ini sebagai "perbincangan".

zaeranellya berkata...

adzim ambillah semua itu sebagai anugerah allah yang berupa petunjuk ke arah yang lebih baik dan saya doakan awak diberi rahmat dan keberkatan senantiasa amin.

NieSah berkata...

salam...~
wah dah mcm nmpak vision dlm final destination dah...
i dont know if my point of view nih klise atau tak..tp kan,boleh jdi bnda nih 1 petanda..sebab ye lah..orang tua2 pon ckp kan..orang kalau nk mati selalu rase,nmpak atau jadi bnda pelik2..so mungkin petanda untuk kita bersiap sedia..tp apa2 pun nmpak petanda atau tak kita x tahu bila ajal nk dtg menjemput,so kene jugak kita bersedia..beramal ibadah la n bertawakal n selalu berhati2..
tapi kan..bile bace ayat "pall mall dan mnyedut nikotin" tuh,sampai satu bnda dalam kepala nisah...
"Dont break my heart" ;)
mungkin mimpi je kemalangan,kot2 la kan...boleh jadi bnda tuh yg membunuh..wallahualam..mintak2 dijauhkan..ye? amin~
sunah nabi kalo mimpi buruk,bangun pagi juihkan lidah ke kiri mintak dijauhkan..
seeloknya rujuk orang yg ada ilmu..dan dekatlah diri padanya..
nasihat aku bukan ego,orang gilak,kiambang, a,feliorate n comic fanz berguna.. ;)
hati2 n jaga diri ya..semoga di jauhkan dari musibah n malapetaka..amin~

Milo Skilos berkata...

4 days ago before raya. i also had an accident. bumper to bumper.
im the last car behind. maybe aku tak cekap sgt mcm ko tekan2 brek and also careless at the same time so kete aku kemek depan. nangis.

but reading ur post today awaken me to be grateful and thankful.

everything happen for a reason. celebrate our life to the fullest with no regrets.

p.s dah tgk final destination yg baru tu? :) pegi ar tgk. and wait for the final ending.

-Choco- berkata...

Dear zahiril adzim,

Saya pon pernah dapat mimpi yang lebih kurang sebegini. Tapi tak de kaitan dengan Hidup atau mati.

Cuma mimpi tu datang berlarutan. Sehingga membuatkan diri terpikir, sama seperti kamu.

"Apakah petanda yang cuba disampaikan?"

"Adakah ia petanda baik atau buruk?"

Pening pon ada asik pikirkan mimpi.

To me, mungkin Tuhan tu masih sayangkan kita dan memberi kita peluang untuk berubah jadi lebih baik.

Dia cuma beri kita amaran supaya ingat padaNya. Sebab kadang kadang dalam hidup ni manusia sering lalai betul tak. Klise kan ayat, tapi memang lumrah. Tak dapat dinafikan.

So hopefully, mimpi tu tidak menjadi mimpi buruk buat kamu.

Love, choco...

shakinah berkata...

minta petunjuk dari Tuhan.

:)

tapi,
agak menakutkan juga cerita ni

Tanpa Nama berkata...

Kasihan,be strong.
drive safely,live with strong heart,dear.

*Take Care*

Hajar Kamal.

Tanpa Nama berkata...

aku pasti kau lebih mengenali dirimu dan mengetahui kemahuan mu,

apa yg terjadi telah ditakdirkan,

sudah tiba masanya utk kau berfikir ttg apa yg tidak mungkin difikirkan oleh akalmu atau sesiapa pun,

jawapan bagi persoalan mu ada dalam dirimu,

percayalah..kau bakal memahaminya kelak,

jangan pernah berhenti bersyukur dan berdoa pada Nya,

Dia tidak akan menganianya hambaNya, semestinya hanya akan beri yg terbaik utk hambaNya....

"when u have faith, u will be willing to wait"

oleh : teka teki que

+@yieN+ berkata...

pegang pada kata2 ini iaitu kamu harus percaya bahawa setiap kejadian yg berlaku di muka bumi ini ada hikmahnya..apa dan mengapa ia terjadi hanya Allah swt yg lebih mengetahui...jadi, sbg makhluk ciptaanNYA kamu harus byk berdoa dan minta petunjuk dariNYA..selebihnya kamu harus lebih berhati-hati di lain hari..

atun @ art berkata...

Alhamdulillah.
kamu masih ada hari ini. saya pun pernah mengalami kejadian macam ni. Kawan saya pernah mimpi yang saya sakit teruk dan lalu meninggal. Syukur, sehingga hari ni saya masih bernafas.

Mimpi tu dah lama. masa saya belasan tahun lagi tapi saya sentiasa teringatkan mimpi tu. Dan selalu terfikir kalau mimpi tu jadi kenyataan, mungkin saya tak sempat nak buat macam-macam benda. (tak sempat amek SPM, tak sempat masuk U, tak sempat grad, tak sempat keja,tak sempat mintak ampun sesama manusia, tak sempat itu ini n etc).
Jadi saya tafsirkan mimpi tu ialah sebagai peringatan kepada saya supaya jangan alpa. (sebab saya tau diri saya memang senang leka)

Buat kamu, mungkin itu hanyalah peringatan supaya lebih berhati-hati dan boleh juga dilihat sebagai peringatan daripada Tuhan akan kewajipan kita yang belum terlaksana. Kita hidup ni pun ada purpose nya kan? So, sama-samalah kita cari tujuan dan arah hidup kita masing-masing.

Bagusnya mimpi macam ni, ia seolah-olah terhantuk kepala dan terus tersedar dari lamunan yang tah berapa lame da..

AST berkata...

ahaks2...ala normal je benda2 macam tu..percaya ttg roh..haha kelakar la ko ni bila aku dgr citer ko dari cik puspa. we shall meet one day..

Tanpa Nama berkata...

ape2 pun,yang penting hati2 lepas ni,
ramai orang yang sayangkan kamu...

puteh berkata...

aku pun ada pengalaman
pernah mimpi orang tersayang meninggal

walaupun bukan berturut turut
tapi berulang ulang 3-4 kali jugak
memang sedih waktu tu

dan aku pernah demam yang teruk sangat sampai terketar dari kepala sampai kaki
waktu tu memang ingat nak mati dah
sebab aku pernah baca yang petanda orang yang nak meninggal, 100 hari sebelumnya dia akan menggigil seluruh badan

waktu tu memang aku berdoa sampai menangis nangis jangan la Allah ambik aku awal sangat

yang sedihnya lebih sebulan selepas tu orang tersayang aku yang meninggal

semua pun kuasa tuhan
Dia sentiasa beri kita petunjuk kadang kadang bukan pada kita tapi pada orang yang dekat pada kita
supaya kita sentiasa bersedia

wallahu'alam

Ann berkata...

teringat kisah cat steven ketika hmpir menemui ajal...
syukur alhamdulillah kamu tselamat la za, ni semua kuasa DIA, pohonlah petunjuk dariNya..yg pnting kita sandarkan keyakinan kita kepda Allah swt.

psl mimpi, erm kata org kalo ade bunyi suara dlm mimpi tu, itu mybe pmainan syaitan.

Alya berkata...

Ni pun 1 pringatan buat bob, ni nk tegor bob sikit, kdg2 tulisan dia ni mcm takbur sikit, slalu ckap "seluruh hamba", spatutnya "seluruh insan", bmakna bob mganggap peminat ni sbgai hambanya, xelok mcm tu, buat Allah marah, bob sbagai artis spatutnya mberi cntoh baik kepada pminat, apa kata kalau bob ambil kejadian ini sbagai 1 iktibar, ubah perangai.. Ok bob bye

hebnerhyde berkata...

sounds scary doo bob. mcm cite hollywood. huhu~

alhamdulillah kau selamat dalam semua so-damn-close tu. sesungguhnya maut itu amat hampir kepada kita. bila bila masa saja kita boleh di angkut keluar dari bumi yang fana ni.

tingkatkan ibadat, kurangkan maksiat.

:D

fara ('',) berkata...

cinta hati sy juga mangsa kemalangan setelah bermimpi kemalangan 3 mlm berturut2. kemalangan pertama.. arwah selamat. kemalangan ke2, diambil semula oleh Tuhan..

Zahiril Adzim berkata...

Alya berkata:

Ni pun 1 pringatan buat bob, ni nk tegor bob sikit, kdg2 tulisan dia ni mcm takbur sikit, slalu ckap "seluruh hamba", spatutnya "seluruh insan", bmakna bob mganggap peminat ni sbgai hambanya, xelok mcm tu, buat Allah marah, bob sbagai artis spatutnya mberi cntoh baik kepada pminat, apa kata kalau bob ambil kejadian ini sbagai 1 iktibar, ubah perangai.. Ok bob bye

TAKBUR??

Komen ni bikin aku panas pagi - pagi bila membacanya. Terima kasih lah.

Aku tak tahu samada kau baru - baru sahaja mengikuti blog ini, atau sudah lama kerana aku rasa KEBANYAKKAN DARI PEMBACA blog ini pun tahu dan faham apabila aku kata

"SELAMAT MALAM SELURUH HAMBA"

Bermaksud SELURUH HAMBA TUHAN! Bukan hamba aku! Aku sentiasa meletakkan diri kita sebagai HAMBA TUHAN. Jelas kau tak betul - betul kenal aku.

Ataupun penulisan aku.

Tapi entah macam mana bila kau guna perkataan artis dan peminat, aku berani katakan yang kau mungkin baru - baru di blog ini dan sudah melabelkan aku TAKBUR.

Sebab, jarang atau tak pernah aku gelar diri aku sebagai ARTIS dalam blog ini, dan tak pernah juga aku guna perkataan PEMINAT.

Sebaliknya, KAWAN - KAWAN YANG KITA SUKA.

Disitu sudah nampak bagaimana aku mengangkat dan menghargai pembaca blog ini serta penyokong aku. Jadi sekarang logik ke bila kau cakap aku TAKBUR dan menggelarkan mereka sebagai HAMBA AKU??

Dan lagi satu ye saudara/saudari, apa itu ARTIS?

Aku bukan artis, tapi aku hanya seorang pemeran.

Terima kasih atas nasihat kau, dan ini pula nasihat dari aku.

Lain kali, kalau nak membaca, biar faham betul - betul. Bukan sekadar membaca sekali imbas. Tak guna kalau kita khatam satu buku tapi tak faham isi buku dan apa yang nak disampaikan (mesej).

Jadi sekarang aku mahu tanya kau balik,

Aku yang TAKBUR, atau kau yang cepat MENGHUKUM manusia lain?

p/s: Bukan ubah perangai, tapi ubah MENTALITI.

Simple.

Shamimi Haniza berkata...

Sy setuju dengan bob. Sememangnya bob dr dulu begitu. Dan sehingga kini dan Insyallah selepas ini dia tetap begitu. Sy harap semua faham.

Bukan tujuan sy utk back up bob. Cuma sy juga rasa ia tidak adil bg pihak bob.

Buat bob, sabarlah menghadapi halangan dan cabaran yang semakin banyak. Pengunjung rumah ini pun sudah semakin ramai. Bagusla. Semoga lebih success! =)

gasakla berkata...

wah pengalaman ngeri tu, satu hari nnt kalau dpt jd pengarah filem aksi, bolehlah guna kejadian yg dilihat itew. kn best? haha

Alia berkata...

Bob, Xbc pun ttg entri tu langsung, but just nk nasihat kat awk je, setiap kjadian yg tjadi tu ada hikmahnya, kita perlu brubah dan lebih matang, tiada kena mgena dgn tulisan awk tu, sy ni mmg ikuti blog awk sjak stahun yg lalu .. Apapun bob if trasa maafkn sy..

syaa berkata...

jgn brmsuh dgn diri sendiri mungkin

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah..
Allah pnjg kn umr lg..

Rara berkata...

mgkin teman2 kamo bgitu rpat dgn kamo sbb itu mrk boleh mdpt mimpi y sbgitu..tntg mngpa tjdi semua ini, wallahualam..

Hawa berkata...

first tyme nmpk zahiril adzim emosi.. *its ok,za..tiada siapa tahu siapa anda sebenarnya melainkan diri sendiri..

alhamdulillah..nasib baik zahiril adzim selamat..=)

anggap saja kuasa tuhan.. DIA yang lebih mengetahui..

alamzagor. berkata...

Hahaha. slama duk baca belog ni x aku terfikir pon 'seluruh hamba' tu boleh disalah tafsir, hingga laa aku membaca komen mis/mr.alya kat atas.

ok gak ar komen2 cam ni, menjadikan suasana bertambah happening. hahah.

pasal gelaran 'artis' tu, aku stuju. moh laa same2 kite cari mksud sbnr perkataan 'artis' tu.

dan juga, aku pon sudah mula mggunakan 'seluruh hamba' dan 'yang kita suka' sejak jadi pembaca tegar belog ini. suka dgn istilah2 itu, sangat. :)

pasal mimpi2 itu, no komen. sbb aku pon sedang menjadi pencari maksud mimpi jugak, sekarang ini.

p/s: drp komen2 kawan2 yg kita suka di atas, aku rasa byk juga "kenyataan2 yang terang - terang sudah difikirkan oleh kita, hamba Allah setiap hari."
*peace*.

mia harman berkata...

pernah kao memperlekehkan tuhan?
balasan la ni?

Tanpa Nama berkata...

Oh ye, kenapa gunakan perkataan 'Tuhan'? Typekan sahaja ALLAH.

Tanpa Nama berkata...

Salam ikhlas dari saya seorang hamba allah dan sahabat yg setia menulis khas berkaitan issue atau topic yg sedang dibincangkan ini sepatutnya menjadi pendapat tapi sebaliknya ada yg mendiskriminasi dan mengaibkan seorang lagi insan atau hamba allah yg ingin berkongsi pengalamannya.Cerminlah diri anda dulu sebelum anda cuba menulis ayat yg berbau sinis.Itulah sebabnya kadang kala org bodoh harus dijinak-jinakkan dengan ilmu dan berbuka hati pada apa yg ingin diajarkan.Zahiril adzim adalah seorang insan amanah dari tuhan (allah) seperti anda semua dan bersyukurlah kerana dia ingin berkongsi dan memberi kunci segala kehidupan di mana hati kecilnya yg sangat rendah diri ini ingin berbicara dan bertanya mengenai kewujudan dan maksud pengalamannya tempoh hari. Inilah jawapan saya tanpa perlu bersuara,hakikat kehidupan adalah destinasi kehidupan itu sendiri selepas kematian.Pasti mati itu akan sampai sendiri kerana itulah lumrah kehidupan buat kami semua.Baikilah pegangan anda masing-masing dan jaga sibok jaga tepi kain org.Istilah perjuangan buat saya bila kita lihat dan ingin menegakkan kebenaran ialah tegakkan dgn lidah,tegur dan marah hingga terbit dua urat,hukumlah dia dgn berdoa tetapi dengan kelembutan yg seadanya bukannya mcm nak menyerang seperti kita dlm satu peperangan.Renungkanlah kerana kata itu pendek.DEAR BOB..kuatkan hati walau kita tdk ada kebendaan di dunia..hati umpama sekeping besi,umpama mutiara di lautan,umpama matahari,hati yg ada akhlak sudah bercahaya dan tidak bersinar,kalau ia bersinar namanya mutiara yg luar biasa..zahiril kau terlalu istimewa dan tiada nama utk insan seperti kau,susah hendak menjadi pengganti..salam manis dari teman baik zahiril adzim-t

SLY dz berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
SLY dz berkata...

mimpi mungkin bole jd suatu petanda

tp mimpi gak bole jd cuma mainan syaitan

ape2 pon take EXTRA good care of yourself wokeyh =p

AIMI D berkata...

whoa nice boleh buat another 'final destination' versi melayu ;p....
pengarah / jl cerita/ sutradara/ : zahiril adzim
pemeran : kwn2 terdekat
budget: modal sdri & kwn2
.
.
.selesai -> tyg di pawagam ->tiket habis -> zahiril adzim jd OKB ;p

ok, serious talk just face the fact that everybody will die one day so just live life to the fullest lah until the day we die =)

kalau di fikir waras kalau mmg cr mati mcm tu 'mungkin boleh' dipesong kn sbb kemalangan tu semua akibat kecuaian manusia sdri banding kn mati akibat bencana alam (gempa etc) kt x tau bila bencana tu dtg...faham?

zahiril adzim, jika br2 ni after hampir2 kemalangan, terjadi kemalangan yg betul2 kpd kau mungkin akibat dr gguan jiwa kau baru2 ini , kau cenderung fikir negative then secara kebetulan fuh terjd kemalangan tersebut because u think about it....do u get it? hopefully

* may ALLAH will always be with u, take care =)

for all 'kwn2 yg zahiril suka' rela kn dgn ikhlas jika suatu hr nnt dia meninggal kn kalian...

Tanpa Nama berkata...

pendapat aku...
itu mungkin cara DIA nak menegur kamu. mungkin untuk memberi kesedaran kpd kamu. menghitung amal atas dunia. adakah kerana DIA, atau untuk dunia semata. itu tanda bersyukur. itu tanda teman2 kan sentiasa meneman kamu. itu mungkin peringatan.supaya lebih berhati-hati. bukan saja atas jalanraya, saudaraku. malah bijak memilih jalan diredhai ALLAH..
yang tinggaldosa dan pahala. usaha kita di dunia. kerja kita untuk akhirat sana..

papepun, doa aku selalu ada nama kamu. -teman-

pilihan berkata...

Imam al-Tabari meriwayatkan satu riwayat dari Aisyah r.ha.:

Aisyah r.ha. berkata: "Sesiapa yang berkata: Seseorang mengetahui perkara ghaib yang hanya diketahui oleh Allah, maka dia telah berdusta dan melakukan satu pembohongan yang besar terhadap Allah. Allah berfirman: (maksudnya:) Tidak ada seorangpun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib, kecuali Allah."

rujukan:www.islam.gov.my

NyLoFaR berkata...

hakhakhak..lpas aku bca komen yg pnjang gle kat atas..gelak sendiri aku..cmni la incik2/puan2 yang komen pnjang berjela kat ats ni..cube duk dpan cermin pandang diri sendiri dan cuba pula byangkan anda duduk di situasi si penulis ini...bagaimana perassan anda??

kita telah terjah masuk kedalam blog si penulis..dan si penulis membenarkan kita untuk menerjah masuk ke dalam blognya..jadi seharusnya kita menjaga adat bertamu..bayangkan seumpama tetamu datang ke rumah incik2/puan2 dan dengan tanpa segan silunya tetamu itu berkata 'makanan yg kamu hidangkan tidak sedap'..ape perasaan kamu ketika itu??sedih, mare atau berpura2 untuk suka??

kalau kamu rase marah begitu juga dengan si penulis ini..jika kamu rase sedih begitu jua hati si penulis ini...dan jika kamu pura2 untuk suka maka kamu belum lagi tahu makna apa itu perasaan..

allah jadikan manusia penuh dengan perasaan jadi kita sebagai hambanya perlu tahu untuk mempergunakan seluruh perasaan itu...

jangan jadi manusia yang hanya pandai pada pelajaran tapi bute pada persekitaran..juga jgan jadi manusia yg peka pada persekitaran namun bute pada pelajaran kerana kedua2nya sama penting...

aku tak memihak pada si penulis..namun aku juga tidak mengiyakan kata pengomen yang berjela di atas..ak hanya meluahkan apa yang ak rasa manusia pada akhir zaman ini lupa adat2 serta tatasusila sebagai manusia atau khalifah allah di muka bumi ini...

tentang ulasan yang di titipkan dari si penulis kepada 'kawan2 yang penulis suka' adalah untuk berkongsi perasaan yang dia sendiri tidak dapat tangani dan perlukan seseorang untuk meluahkannya..jadi kita sebagai kawan2 yang mengikuti blog ini haruslah peka serta cuba untuk memahami situasi si penulis..jika kurang berminat dengan blog serta entri yang penulis titipkan untuk jamuan mata anda, apa kata anda alihkan pandangan mata anda pada tempat yang lebih bagus dan bijak pada perkiraan anda..

jadi wahai kawan2 semua tepuk dada tanya iman..perlu aku katakan disini ada pelbagai cara dan pendekatan untuk menarik manusia ke jalan kebenaran..tak salah untuk nasihat menasihati tetapi perlu punya akal dan pendekatan yang sesuai untuk menasihati...barulah ilmu yang diberikan mendatangkan kesan yang mendalam pada si pendengar..insyaAllah...

zyragaara berkata...

...setiap kejadian mst ada sebab musabab dan hikmahnya
ambil iktibar sbg pengajaran
insyaAllah hidup akan lebih sempurna
di mata-NYA...

~selamat hari raye maaf zahir & batin..semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki~

p/s:pandu cermat jiwa selamat...huuu~:)

razgriz berkata...

Betul....aku juga pernah alami tragedi sama tapi sedikit berbeza.selepas kereta aku jatuh gaung dengan tidak semena-mena abg aku call dia tak sedap hati pasal aku.walaupun aku slamat tanpa luka tp kereta aku barai....total lost.

aku pernah tanya beberapa ustaz kenapa aku masih slamat...satu je jawapan yang aku ingat TUHAN masih beri kesempatan kepada aku untuk bertaubat.DIA tidak mahu hambanya kembali mengadapnya dgn dikelilingi dosa.

AZLAN berkata...

salam ZA,

alamak,kebetulan kot..
ini btol2 tau,
malam haritu aq ada mimpi kamu minta tolong aq ..
kamu tarik tangan aq tapi tak tercapai...macamane ek??entahla aq pun igt2 lupa
tapi yg pasti itu kamu..
tapi yg penting aq baru baca entri ni hri ni...

tapi yg tak logiknya masa tu kita brdua duduk dalam satu macm bilik belajar masa aq kat U dulu!haha,

inoue asuka berkata...

aku setuju gak ngan razgriq...Dia still ingin beri ruang untuk kamu..:D takder yang lebih dalam maknanyer dari pengertian dari dirimu sendri..:D

mir berkata...

aku x suka artis
aku suka ZA
ZA bukan artis!

xtahu nape aku suke si bob nih...
bob be a good boy okeh?

fairuz berkata...

mungkin kau kene tukar kereta.

Mr.December berkata...

sebaik-baik tafsiran adelah dtg dari diri sendiri .. sebab kita yang tau siapa kita dan ape yang kita mahukan dari bayangan mimpi itu. seelok-eloknya memberi bayangan yang baik2 saje tak perlu mentafsir yang bukan2..~tepuk dada tanya iman..

starlitcreate berkata...

luahkan pada Allah pe yg kamu rasa...

ak_0143 berkata...

selalunya, kisah begini ada dalam filem je... atau terdengar2 je...

tapi bila ko crite sndri, somehow, baru aku percaya mende2 cmni...

thnx 4 sharing bro!

Tanpa Nama berkata...

ugh.freaky.scary.hope all is well.drive safely.be grateful youre still alive :)

off topic but the fourth installment of the final destination series sucks big time.lagi2 ending dia.so boring.

hope you had a good raya.

-@N@- berkata...

Kemungkinan semuanya petanda, namun boleh jadi juga semuanya kebetulan. Yang mana satu kebenaran. Tiada kepastian. kerana hanya DIA yang mempunyai jawapan. Mungkin hubungan korang antara sahabat terlalu rapat sehingga dapat merasai keperitan antara satu sama lain. Kemalangan pula mungkin untuk membuka mata kepada sesuatu yang telah kita lakukan. ataupun ia 'warning' supaya pemanduan kita lebih berhati-hati. mungkin dalam celik kita masih belum tersedar... tapi apapun... di setiap kejadian ada hikmahnya walaupun ia ayat klise tapi ia kenyataan. {sori mengarut kat blog nih. :). jgn mare}

Zahiril Adzim berkata...

@mia harman - balasan? Entahlah, wa pon tak pasti sebab wa bukan Tuhan.

Tapi cara lu menghukum, macam lu Tuhan je?

p/s: Lu memang suka provoke org ker?

Hanis Zalikha berkata...

hahahahahahahahahahah @Zahiril Adzim

cujen berkata...

aku mimpi ZA meminang aku..apa maksudnya ek? hehehe

wanny berkata...

yang lepas tu lepas lah. yg penting kau selamat n bersyukur...
aku tahu kau budak baik.

p/s: papepun, berlakon lg citer best2 eh. wa dah tak sabar nak tengok kepoyoan lu yg bravo tu semula...!muahahahah. sori

Tanpa Nama berkata...

oh cujen...
aku mimpi ZA ngan aku mimpi kitorang elope kat Siam!

AJ berkata...

adik...

akak ni jahil.jadi taktau nak tafsir mimpi2 ni.nak bagi nasihat pun tak pandai juga.tapi nak kongsi je setiap hari sebelum keluar rumah dan sebelum tidur akak baca 4 Qul.harap awak buat juga ;-)

AzzE berkata...

after reading everything, ive got only 1 thing to say.

if u were to be dead, u would have been in any of those accidents.

cheers coz uve got chances ;)

linda berkata...

salam raya...

ada yang kata semua tu kebetulan dan ada yang kata ia satu petanda.. saya tak mengenali awak tapi kalau boleh saya teka kawan2 yang terlibat dalam entri awak tu adalah kawan2 yang sangat Rapat dengan awak dan yang terSayang dengan awak??? :)

1)dalam sesuatu hubungan yang terjalin tu saya percaya ada sesuatu yang istimewa yang mengikat kita dengan mereka.
membuatkan dalam waktu2 yang tertentu mereka dapat merasakan apa yang sedang kita rasa..

2)bukan semua orang yang ada di sekeliling kita ni akan dapat rasakan apa yang kawan2 dalam entri awak rasakan,maybe mereka adalah yang terpilih oleh Tuhan untuk menyelamatkan awak seandainya sesuatu yang buruk berlaku waktu tu @ senang cakap Tuhan masih sayangkan awak dan mahu ada orang yang membantu awak yang susah dan terkejut masa tu..

awak harus sayang dan hargai kawan2 yang terlibat dalam entri awak tu sebab awak boleh harapkan mereka waktu awak dalam kesusahan nanti..

mungkin ada yang awak tak faham tapi pernah tak satu hari yang damai tiba2 awak rasa yang awak sangat ingat kat mak awak so awak telefon dia dan dia pun cakap yang dia pun baru ingat nak telefon awak..

saya cuma nak bagitahu yang perasaan yang kuat tu bukan hanya ada diantara ibu dan anak tapi boleh juga di rasakan dengan kawan karib kita apatah lagi teman wanita/teman lelaki ahaksss :)

sependapat dengan saya atau tidak terpulang pada individu..

danili berkata...

Dia nak tunjukkan kau yg Dia boleh 'amik' kau bila2 masa. No metaphor. Tapi kenapa kawan2 kau yg dpt mimpi2 tu? This is where the metaphor comes in. Mungkin ada purpose yg Dia nak kau buat dlm hidup kau. And this purpose needs to be done with the help of others. Itu sbb Allah bg warning in the form of mimpi, to those closely related to u, to look after u and help u. What purpose? Aku tak tau. Aku bkn ustazah. Tapi aku rasa that purpose will affect the lives of many. Find out what it is. Sekadar pendapat.

ezral Sya berkata...

Fuh panas panas panas.

cik ima berkata...

selepas membaca komen dari teman-teman yang lain, saya rasa bersetuju dengan pandangan 'danili', mungkin benar ada sesuatu yang menganggu mindamu sekarang yang teman rapatmu dapat rasakan.

you might secretly need a guidance about certain things that we're not aware of right now. maybe, just maybe, those who dreamt of you have the keys to this.

apa kata ZA cuba bertanyakan mereka jika ada sesuatu yang mereka mahu luahkan pada ZA tentang ZA? who knows, mereka ada nasihat/pandangan jujur/ikhlas/berguna untuk kamu :)

mungkin mereka ada sesuatu yang hendak diperkatakan tentang kamu tetapi tidak terluah hinggakan mereka boleh termimpi tentang kamu.

Tanpa Nama berkata...

pernah x bob terpikir utk 'membersihkan' harta pendapatan @ zakat?
banyak job = banyak duit
kita kene sucikan harta kita, sbb bukan semua pendapatan tuh hak kita
membaiki kereta yg rosak tuh adalah cara tuhan nak amik sedikit harta yang bukan hak kita

mia harman berkata...

provoke
owh tidak
lebih kepada realiti negetif
tuhan main blospot?

eja berkata...

"Itu 2 situasi yang aku terselamat, atau diselamatkan. Oleh siapa? Tuhan mungkin."

kenape mungkin? masih ragu-ragu dengan kekuasaan Allah??

cik_pengat_maness berkata...

yeah,,,
sound sgt klise,,
tapi itu hakikat,,
disebalik kejadian pasti ade hikmahnya,,
hanya Allah yg tau,,
nak cakap lebih2 pon,saye bukan org alim jugak,,
tapi muhasabah diri,,
fikirkan perjalanan hidup yg dah dilalui,,khilaf disana sini,,
Allah masih memberi kesempatan,,
kesempatan untuk berubah dan bertaubat sebelum kembali kepadaNya,,
kamu beruntung mengalami kejadian sebegini,,tak semua perkara yg xmenyenangkan 2 xbagus kan,,
hakikat kehidupan zahiril,,siapa yang mampu menghalang,,
renung renungkan dan selamat beramal,,,(peringatan utk diri sndri gak)

*nota bulukaki=kurangkan smoking,jangan bawak keta laju2,jaga diri,jaga kesihatan anda yeh incik,,

mat berkata...

kun fayakun...
tuhan berkata jadilah ia..
maka dengan sendirinya ia terjadi..
tiada apa yg nk dihairankan..
kuasa tuhan yang maha agung...
oleh itu janganlah kita mengesyaki kehendaknya...
segalanya adalah takdi..

ya.

takdir yg ditentukan..
jika DIA mahu kamu terselamat maka selamatlah kamu..
jika DIA mahu kamu mati maka matilah kamu..

ingatlah..
tuhan itu hanya satu...

Abd Jalal Abd Razak berkata...

bob..selamat hari raya

tia berkata...

berhenti merokok..bak iklan kat tv tu 'dont break my my heart..' maybe, tuhan nak bagi petunjuk..suruh berhenti merokok..cukupkan solat..tinggalkan maksiat..pergi awal okay what..dosa tak bertambah macam air melimpah..tp pahala..hurmmwallahuallam..tuhan masih sayang kamu.

si pari pari berkata...

bagi saya kamu cukup bertuah kerana tuhan memberi perhatian lebih terhadap kamu berbanding hambanya yg lain pada waktu itu.

kebetulan mimpi teman kamu tu sebab kamu sekarang kan dah popular lah katakan, itu yg sampai terbawa2 ke alam mimpi, bagus apa kalau ada org yg selalu ingat kat kita - alangkah bahagianya......

abez-zuki berkata...

ak ase,,ni mmg petunjuk dr ALLah r soh kite bersyukur dengan nikmat dy..
kadang2 kite lupe dgn nikmat ALLah,,
then kire cm pertlgn DIA la kan..

cuak seyh kalo aku y dpt bnde tu..
ko mmg tough bro

myself berkata...

mungkin bagi kamu,jawapan itu adalah biasa..x mendalam maknanya...mendalam atau tidak,sebenarnya bergantung pada kamu sendiri..
ya..ia memang petunjuk dari Tuhan yang Maha Agung, yang mahu menyedarkan kau dari nikmat dunia..menyedarkan kamu dari keindahan dan kelalaian dunia.....
Allah mahu kamu sedar bahawa,Allah mahu kita semua sedar bahawa malang itu tidak berbau..kita tidak tahu apa akan terjadi pada kita dimasa akan datang..dan yang paling penting bila ajal akan menjemput......dan bila berlakunya sesuatu yang menyebabkan kita kembali teringat mengenai ajal kita, kita patut lebih mendekatkan diri pada Allah...mana tahu,esok atau lusa ajal akan menjemput...

Tanpa Nama berkata...

jaga diri baik-baik kamu..
kamu tetap bintang hati saya..

haniekunie berkata...

jalani hidup seperti biasa

qilajeffri berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
qilajeffri berkata...

jahiliah

sub berkata...

jawapan mendalam tak bererti jawapan yang benar. cliche bukan bererti jawapan salah yg tercetus dari pemikiran cetek semata-mata. melainkan anda mengharapkan jawapan ala 'pengarang fiksyen yg kreatif' menarik, walaupun sekadar itu. saya tak dapat memberi pandangan dengan lebih detail, takut ia mungkin appear as cliche or tak mendalam pada anda.
apa yg boleh saya katakan, tepuk dada tanya selera.
most of the time, jawapan pada persoalan ada dalam diri kita, terpulang untuk mencarinya.

sang hEArty indAh~ berkata...

Zahiril....
untungnya kamu,mnjadi seorang pemikir....
kamu berfikir dan berkongsi....
maka,ianya menguntungkan org lain juge....
slamat bertemu apa y kamu hendak cari...
sedari awal terbacekan blog kamu...saya semacam terase yang ada sesuatu pada kamu...
Allah sayangkan kamu....
teman-teman kamu juga sayangkan kamu....
pegilah berguru dgn para ulama'....InsyaAllah,ada sesuatu Allah mahu kamu lakukan mgkin,untuk sekalian hambaNya...

Djebat berkata...

1.Adk ada buat kebaikan yg Allah suka yg mnyebabkan umur adk dipanjangkan Allah..
2.Adk mendapat doa dr org2 yg sayangkn adk dgn doa semoga panjang umur..
3.jwpn yang lain2 yg abg ada tu mmg jwpn klise..

eqienura mokhtar berkata...

salam bob~

amalkan surah yassin ayat sembilan selalu k.. insya'allah sentiasa dilindungi di mata-Nya :]

maPieCeoFarT berkata...

erm...mau tanya, mimpi tu ada warna atau black and white, bob?

Tanpa Nama berkata...

penat aku membaca komen2 diatas.

sungguh.manusia bermacam ragam.

semua betul pada pendapat masing2.

RH berkata...

apapun bob, apa yang terjadi dan bakal terjadi... ko mesti kawin dulu.. tu yang penting haha
penat nak baca komen yang pepanjang yek?

nysa berkata...

mungkin itu satu petande agar zahiril lebih menghargai kehidupan...mne kite taw an...????yg penting...kamu masih lagi hidup dan masih bernafas...!!!!t8 care...=)

jeehalicious berkata...

allah cuma nak nak mnguji umat NYA masa ko dalam kesulitan. dia nak test ja tgk ayat first yg kuar dari mulut mu tu nama dia atau pun ayat klise bebudak zamn skang iaitu ko nak sebut " ya ALLAH " @ "damm @$#%%#^". maka diulangNya kesulitan tu berkali2. dia nak uji ilmu apa yang ada dalam dada umatNYA. TAPI DALAM ENTRI MU MU SEBUT MUNGKIN ALLAH YG MENYELAMATKAN MU... MASYAALLAH..MEMANG ALLAH YG MENYELAMATKAN HAMBANYA. mana bleh cakap MUNGKIN2. KUN FA YA KUN.. PASAL mimpi.... bersyukurlah, sebab allah jadikan kan ko istimewa..istimewa skit dari hamba2 dia kat kota raya ni. jadi jdn rasa riak ngn mimpi tuh.. ntah2 sebenarnya allah nak ko rapat lagi ngn pengutus mimpi ko tu. huhu..

Tanpa Nama berkata...

beberapa mlm sebelum raya,aku jgk terserempak dgn eksiden ngeri.kereta tu remuk n menghadang dua lane paling kiri,tak pasti masih ada mangsa di dlmnya.tiada siapa turun membantu.sebagai ladydriver yg berseorangan,aku teramat kaget lantas meneruskan perjalanan meredah pekat malam.sampai hari ni,aku jgk masih takut tiap kali melalui selekoh gelap tu.apa yg sepatutnya aku lakukan malam tu?yg pasti,kemalangan memang meninggalkan trauma.

Zahiril Adzim berkata...

@jeehalicious - Saudari, Janganlah begitu senang mengatakan orang RIAK hanya kerana kamu tidak faham akan PENULISAN SINISME. Sarcastic. Ok?

Apa yang aku nak RIAK kan dengan mimpi tu? Apa yang aku nak banggakan? Takda apa, aku cuma nak berkongsi. Itu sahaja.

RIAK?? Heysh.. suka - suka je.

Semua manusia yang percaya kepada agama masing - masing pun TAHU yang setiap perkara diaturkan OLEH TUHAN. Tak payah cerita panjang.

Okay saudari?

p/s: Lepas ni jangan ada pulak yg timbulkan isu lain. Ttg perkataan TUHAN lah, itu lah.

Pembaca blog ini semua bijak pandai.

selamat hari raya. :)

Azli Raja berkata...

saya sokong fairuz... tukarlah kepada kereta yg ada airbag, Antilock Braking System(ABS), Electronic Brakeforce Distribution(EBD), Electronic Braking Assistant(EBA), preventive medicine is better than cure but on Malaysian roads, defensive driving + safety technologies = life saver

walau pun kereta seperti ini agak mahal, saya yakin bob mampu......

saya cadang suzuki swift, honda city atau citroen c4..... selamat mencuba

comic_fanz berkata...

kalo ko free ko bace komik nie.. ZOOLOGY by Stanley G.. ble aku bace title ko manusia ialah haiwan sosial.. aku rase quite related ngan komik ni..

try once..

also to all.. best komik nie..

i-SYA berkata...

nak tahu sebenarnya apa maksud mimpi itu?

maksudnya, kamu akan mati...
tahu?
M.A.T.I

tapi...

mati itu, suatu hari nanti
dalam 60 saat yang sekarang ini,

gapai apa yang kamu mampu
cepat!

ayuh berlari dapatkan cita-cita itu...

~shashu~ berkata...

aku berfikiran, mungkin, jika kau syg seseorg, atau kau mahukan sesuatu, baik kau mahukan dan lakukan sungguh2.. sebab walaupun apa jua halangan (read: metaforanya accident..), jangan bisa patah semangat.. teruskan tanpa jemu, tanpa takut, utk mahukan apa yg kau mahukan. insyaAllah, umur kau panjang, za.. utk mahukan apa yg kamu mahukan dan jadikan nya pada realiti. amin. semua kwn2 doakan kau selamat dunia akhirat. iA.

Dya berkata...

peace be upon you :)

it can simply be that your friends care so much about you that you showed up in their subconscious, regardless of the situations..

i have a sister who dreamed of her best friend, telling her to be strong no matter what happened ahead. and the very next morning she found out that her husband was having an affair..

well, it really depends on u tho, on what to believe.. it can also be that it's something from Allah S.W.T to comfort you after such horrific experience. definitely not something for you to dwell on i supposed..because life goes on..


God knows best.

Tanpa Nama berkata...

Ade pesanan utk kamu..
ade peringatan utk kamu..
mgkn kamu rs kamu ingt & bsyukur cume..kamu belum cukup mzahirknnye.
x semua bnasib baik sprti kamu..
x semua ade kwn2 sprti kamu..
kawan sbg corak dlm kanvas khidupan yg akn mninggalkn kesan dlm hidupmu..
hargai kawan...
Ingati Tuhan..
mg selamat dlm pjalanan..

Tanpa Nama berkata...

salam.aku cuma nak kau fikirkan dalam-dalam siapa yang memberikan mimpi tu kat kau?siapa agaknya yang mengatur perkara yang manusia biasa seperti kita xmampu lakukan...sudah pasti DIA tu sangat berkuasa dan maha Hebat..jadi belajarlah untuk mengenali DIA yang Maha Hebat yang menyelamatkan kau tu..baru hidup rasa terisi dan bermatlamat..:-)

raja dinie berkata...

agak sedih bla mmbacanya...

mgkin ptanda 2 mnunjukkn Allah sygkn kamu~~~

beloglala~ berkata...

haha~
ni mungkin ulasan yg sgtlah telat sbb udah beribu da entry yg anda pos dan tambahkan di ruangan tatapan pembaca..haha
tp bru tatkala ini tergerak minda memberi pendapat kepada empunya..
mungkin xsume org pndang nsihat klise sbb bg mereka ianya sme sahaja..tp istilah klise itu sendiri membawa mkna seolah2 berulang2..setiap kata2 itu menjurus kearah doa dan harapan..maka jika berulang nsihat itu,,kelihatannye klise saja..maka berulang2 la doa kite itu..justeru xusah dipersoalkan..mudahan2 pendapat klise itu suatu doa untuk kamu..ameen~~(apabila lala berpuitis..ZA pon kalah..hahaha)

me8311 berkata...

ermm mimpi yang hadir dlm tidur boleh dianggap sebagai petanda dan ingatan adalah mimpi yang tidurnya dalam keadaan yang baik..maksudnya tidur yg dlm keadaan berwuduk, membaca doa tidur dan berzikir hingga tertidur..kalu kawan2 ko yg mimpi tu dlam keadaan tersebut, maka boleh la dilabelkan sebagai petunjuk..tpi mungkin petunjuk kepada dia utk selamat kan ko..selamatkan dari benda2 tak baik yang ko buat, mungkin..petanda itu tidak diberikan terus kepada ko, tapi melalui kawan ko..mungkin..;p

Rohaizza Bt Abd Razaz berkata...

kematian sudah ditentukan oleh Allah SWT. bagaimana, bila, di mana...ustaz saya pesan dulu, mati tu pasti....tapi selagi kita menyedut oksigen, selagi tu lah kita kena bertanggungjawab....jadi saya nak sampaikan benda yg sama jugak kat awak...

kosong berkata...

tahu mengenai telepati?
satu perasaan berkait antara 2 org atau lebih.
biasanya dirasai oleh orang yang rapat dengan kita.
contoh paling dekat adalah seorang ibu merasakan anaknya bakal menghadapi sesuatu, ya itu telepati.

mungkin Tuhan mahu berikan sedikit petunjuk kepadamu.
dan mungkin sahabat-sahabatmu itu satu medium menzahirkan pentunjuk itu.

selebihnya, hati-hati saja untuk setiap perlakuan. semua tahu kau punya minda yang hebat, pasti bisa rasional kan?

hanya pandangan peribadi aku, melalui pengalaman-pengalaman aneh yang lepas mengenai diri sendiri, keluarga dan rakan terdekat. Wallahu'alam. :)

NSMA :| berkata...

memang jawapan itu klise. mungkin jawapan yang paling senang dan tak klise ialah beringatlah bahawa dunia ini ada yang punya. bukan milik kita tapi milik Tuhan. diri kita milik Tuhan. umur kita milik Tuhan. segalanya milik Tuhan. kita punya kekosongan. tak ada apa - apa. kerana kita manusia. bukan Tuhan.

SayabudakBaru Belajar berkata...

kamu xkan menjumpai perkara yang kamu sdiri meragui dan menafikan.... selongkarilah kemungkinan itu ...tuhan mungkin, ye tuhan itu pasti...... dulu sye sewaktu kecil sellau menangis kerana dihina dicerca bla2x kenangn lalu selalu bsedih dgn dunia, sehinggalah saya bermimpi saya merenung surah al-fajr tapi mebaca ayat dr surah inshirah ; sesungguhnya bersama kesusahan itu kesenangan
dan skg sye sedang belaajr di universiti mengejar ijazah