Khamis, September 15

kerja cuba dan gagal

Aku susun pecahan - pecahan perjalanan hidup ini elok - elok. Aku padan - padankan dan himpunkan. Gambaran kecil yang berselerak di dalam minda. Macam jigsaw puzzle. Kutip - satu persatu.

Cuba dan gagal. Cuba lagi.

Dan gagal. Bukan gagal terus, tapi bermakna mungkin bukan gambarannya tidak kena. Jadi aku cuba susun gambaran kecil yang lain. Macam jigsaw puzzle-lah. Kena.

Biar ia menjadi satu gambar besar, sebuah potrait yang hebat. Yang gah. Yang dapat aku banggakan. Bukan gambar itu yang akan aku banggakan, tapi melihat kerja - kerja cuba dan gagal yang aku tempoh selama menyiapkan gambaran besar itu.

Usaha. Kecekalan.

Biar lama sedikit kerjanya hari ini, maka akan kukuh lah ia di hari esok. Insyaallah. Dengan izin Tuhan.

Semoga tidak ada niat - niat zalim di luar yang hampir kepadaku untuk menendang kerja - kerja aku hari ini.

Kalau Tuhan tidak izinkan, maka ia tetap takkan jadi.

Foto oleh Iskandar-filem Bunohan

34 ulasan:

tunz berkata...

tak sabar tunggu filem ni (bunohan)

sea_lavender berkata...

sudah pasti~ dlam kehidupan ini byk liku2 yg perlu kte lalui..kte merancang...dan Dia Maha Pemberi.. Rencana Illahi sebaik2nya buat kte =)

Miscellaneous Smiles berkata...

usaha tangga kejayaan

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine berkata...

gagal sekali bukan bererti gagal selamnya kn.. keep in touch :)

Akue Achik berkata...

semoga berjaya.. :)

budak kacamata berkata...

hidup macam roda..kadag di atas, kadang di bwh..da haluannyer sendiri..sape yg pndai control, die akn berjaya..sape yg xpandai control, alamatnyer roda tue masuk semak..hidup juga macam air laut..da psang surutnyer..hidup banyak rintangan..kate org, kalo xnk dilambung ombak, jgn berumah di tepi pantai..tapi masih ada yg berani mengambil risiko..bkn mudah tuk jadi cekal, bkn mudah tuk tanggung risiko, tapi once anda dh berjaya hadapi ombak 2, segalanya akan jadi mudh..bkn sng nk jadi sng, bkn sush nk jadi sush~budak kacamata

cik ziqa berkata...

jgn pernah rasa gagal. teruskan usaha ! :)

#semoga berjaya lakonkan watak org jawa tu yee :)

Pena Marhaen berkata...

jangan pernah mengalah dan jangan takut untuk gagal Bob..teruskanlah.

Kepala Manchiss berkata...

semoga setiap langkah dipersetuju tuhan

Paris Hilton (M) berkata...

aku tidak mengaerti dong~~~
aduyai nye ponnn

amira shafini berkata...

penulisan awak mengajar saya memandang hidup dgn persepsi berbeza
thanks :)

owner : Lynn berkata...

inilah kehidupan...perlu ada cuba dan gagal...entry ni sgt bez ! ayatnya relax...tp it's has a big meaning...please visit my blog too..
lynndamya.blogspot.com dan
kelawarbisu.blogspot.com..TQ..
-biG fan-

Hanif Halim berkata...

Di sana DIA menjanjikan sesuatu yang lebih baik mungkin.

aenmatderis berkata...

buruk gile gambar,
haha.

hana sudradjat berkata...

Destination (kejayaan) tu penting.Journey ( usaha selepas gagal banyak kali) pun penting.

conclusion:kepuasan journey tu yang sangat tak ternilai

deem berkata...

gud luck.cuba lagi

King.Ikki berkata...

Hidup tidak selalunya indah!
Kau memberi & kau menerima..
Mungkin yang kau bagi itu benda, tapi kau terima pula kasih sayang dari Tuhan...kehkeh

2tahundiwellingtonmencaricinta berkata...

entri ini megenai kegagalan dan kejayaaan dalam melalui detik2x kehidupan yg kecil utk membina satu gamabran kehidupan yg digambarkn yg lebih kompleks kan?

delarocha berkata...

hidup tanpa kegagalan, bukan hidup namanya

EyqaLuvender berkata...

kegagalan itu 'guru' yg paling b'makna utk kte terus melangkah ke puncak...insya Allah :)

si cantik sally berkata...

wish all the best buat hang..ak da beli novel puisi hang..best!!tabik spring!!~~

Cik Hernie berkata...

u r cool bro, i love u.. :)

Acik berkata...

hidup ni macam jigsaw puzzle yg hilang sekeping, x akan lengkap ler ... erk, ye ke? :)

suha berkata...

kita perlu gagal jika kita mahu berjaya (^_^)

Jer ... berkata...

nicely done ...

yanot berkata...

Kalau Tuhan tidak izinkan, maka ia tetap takkan jadi.

aku cuba terima kata2 ini ; terima kasih ;

Husna berkata...

suka entry ni..
anak saya 3 tahun dh pandai susun jigsaw puzzle 96 pieces..usaha dia nak siap kan tu yang mengkagumkan bukan gmbr yang dihasilkan..
all d best!

hnyyCHA berkata...

jemput follow link saya,
hnyycha.blogspot.com
kalau sudi lah :)

Naskah Percuma berkata...

kami tak pandai puzzle-puzzle ni

ahmad ramos berkata...

nice

AMIRamin berkata...

bila jiwa tuntut,bila hati paksa,semua mimpi mampu jadi nyata.biar beribu jarum datang menerjah,tapi impian dah terpaku ketat,takkan ada dapat halang.

insyaAllah..

Ct Arina berkata...

jangan bilang tidak =)

Syamin Amira berkata...

I love your all of your writings ! Mendalam ♥ Aaaaaaaa ! i'm so into you, can't help it. Hihi.

Cik Yana berkata...

yea.. sangat benar kata-katamu :)