Selasa, Julai 1

Dah jadi lagi

Aku terkejut hari ni bila aku balik rumah, tengok surat khabar berita pasal Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dituduh meliwat sekali lagi.

Aku pasti ramai manusia - manusia kat luar sana di dalam dan luar malaysia
yang tertanya - tanya,
yang sedang terhegeh - hegeh membuat ramalan,
yang dah membuat kesimpulan sendiri,
yang mengamuk,
yang menahan sabar,
yang beralih arah dan macam - macam lah.

Aku tak tahu apakah berita ni benar atau salah. Kau pun tak tahu dan ramai pun tak tahu. Tapi pada aku kita jangan mudah terpedaya dan terpengaruh dengan setiap informasi yang kita dapat.

Apa yang paling penting adalah dari mana sumber maklumat yang kita dapat. Tidak semestinya sumber yang selalu kita pegang, memberitahu maklumat yang betul. Walaupun hari - hari kita membacanya atau menontonnya, tidak semestinya mereka betul. Kebanyakkan medium penyebar maklumat hari ini dipegang atau dikawal oleh mereka yang empunya kuasa. Kenali dulu sumber kau orang, apakah selama ini berita yang disebarkan semuanya betul? Kenali dulu. Jangan kita mengambil dari sebelah pihak sahaja, pasti kita akan dipengaruhi. Itu yang penting. Biarlah kalau kita ketagih dengan jawapan yang betul, carilah pada setiap sumber yang ada.

Satu lagi persoalan dari aku, kenapa homoseksual ini dijadikan sebagai isu di dalam ruang pemimpin? Apabila terlalu besar isu homoseksual ini disebarkan maka selepas ini semakin ramai orang - orang di Malaysia yang akan menjadi takut dengan gay dan lesbian. Mereka akan menjauhkan diri, mengutuk dan menghina homoseksual yang lain. Double standard kan manusia ini untuk apa? Homoseksual yang lain tidak bersalah tapi kenapa mereka harus dikutuk?

Aku faham dari segi agama, memang perkara ini terang - terang melanggar hukum, tetapi apakah agama kita juga mengajar kita untuk mengutuk, serta memisahkan sesama kita? Double standard kan manusia lain? Jika hukumnya haram, maka itu adalah isu mereka dan tuhan. Biar lah tuhan yang menghukum dan bukan kita. Buat apa kita nak ambil alih kerja tuhan dengan menghukum manusia lain? Tugas kita hanya untuk memberi nasihat dan berkongsi perkara yang elok, dengan cara yang elok. Itu sahaja. Jangan melanggar hak manusia lain di bumi tuhan ini.


4 ulasan:

yuriee berkata...

sekarang cerita tu dah senyap.
ape jadi tak tahu. huhu
u tau?

MiMieku berkata...

entah..

ming berkata...

=)

Alyra berkata...

Hai abg zahiril, saya alyra, sy syg abg zahiril sgt2, walaupun abg slalu maen watak jahat namun lyra tau abg zhrl ni seorg yg baek, abg tau x dlm film KAMI, lyra cuma suka abg tau, sygggg abg k lah bye