Saturday, February 13

kematian kebebasan berkarya di aswara

"dan hari ini aku akan meninggalkan pangkal rahim yang telah memberanakkan aku!"

kata seorang senior yang aku hormati lakonannya. Kekecewaannya, juga aku, serta kami, kepada sebuah institusi seni yang telah memberanakkan kami kerana kebebasan berkarya kami telah dibunuh.

Kesal, sesal, sedih, pedih.

Hancur lulur perasaan kami, anak - anakmu yang selama ini mengangkat namamu dimana - mana pijaknya nama dan tubuh dililit bakat serta kesetiaan kepada seni.

Berbalahan dengan 'ibu' yang telah memberanakkan kita, peritnya lebih sakit dari ditikam dengan 10 bilah pedang.

Kita berbalah, kerana kita sayang.

Makam Seni dan Indra Zaaba

Tai-Yuddin Bakar.

Fared Ayam

Amerul Affendi



Semua gambar oleh Maya Tan Abdullah, thanks!



26 comments:

Anonymous said...

meh bagi bunga tu kat saya :D

Anonymous said...

berbalah kerana sayang?
hmmmhh...
alangkah bagusnya kalau benar...

Para Jamaludin said...

asalkan kamu2 semua taf dgn ujian2 itu. =)

pari-pari menyanyi said...

hmmm.. its to sad when a youth people idea's has been block. tp harap2 u pnye karya x mati k.. let it be free..

fana said...

Tidak semua anak muda itu tidak beramal.


sebab nila tumpah, rosak susu sebelanga....

:)

Zahiril Adzim said...

@Tanpa Nama - semua benda pun bagus kalau semua benda di-alangkah-kan.

-N e Y r A- said...

sokong ini!

mohamad 'may' yawmon said...

kesiannya kat korang =( u guyz be strong kay?

Rye said...

Ya, sume bagus kalau sume benda yg t'jadi ade pangkal 'alangkah' di dpn dia...
Tp, 2 cuma perkataan yg dicipta utk kepuasan hati je kn?
Sabar yer penggiat seni sekalian? Ade hikmah di sebalik sume ni.
En. ZA, nk tanye ckit.
Fasis 2 ape?

Rara said...

Tak semena-mena air mata mengalir...
Rasa bagai diri sendiri yang kena tikam...

S.I.D said...

sabar..ujian tuh...
manusia takkan habis dengki...

Anonymous said...

urm...malangnya, bukan semua benda boleh di-alangkah...
dan xsemua yang di-alangkah bagus...

Moon Death Spell said...

kalau nak disekat apa motifnya diwujudkan aswara...
manusia zaman sekarang
seni itu indah..
jgn disekat

norfaridahanum said...

zahiril,it's my 5th time reading this but still i keep failing myself to find this one answer.been trying to put myself in your shoes but still,

kalau mereka sudah tak berbahasa sama macam kamu semua,kenapa masih kamu semua bicara sama mereka?

cha chenta said...

ketabahan adalah satu tiket untuk korang menghadapi semua nie..
aku mendoakan korang dapat mengharungi segala dugaan..

kite kan frens ?

GombakRock said...

bagus!!
jadikan "demo" budaya kita!!

inoue asuka said...

Quote:Tanpa Nama berkata...

berbalah kerana sayang?
hmmmhh...
alangkah bagusnya kalau benar...

aku pon harap begitu..:D

si pari pari said...

hidup perlu ada peraturan begitu juga dlm berkarya, tak semua org boleh terima cara kita, so kita cuba cara lain, jgn paksa2 mereka utk memahami kita.

atreyu strange said...

There must be a reason for this to happen. Maybe God wants you and your friends to come out of the comfort zone and take some risks!

hans said...

haih
kesian korang

Apple said...

ini semua gara-gara rektor br dan pengurusan yg ntah apa2..mereka dengki!!

Anonymous said...

ni semua gara2 terpaksa berdepan dengan dua najib : najib D - najib R.

takpe, buktikan lah koken blh hidup tanpa mereka.

whoDer said...

jgn penah rs untuk tewas! harus bangkit dan cetuskan kembali fenomena tersebut

whoDer said...

semangat-semangat!!

nand nasyari said...

what happen actually..? but it seems like sumthing bad happen..

Nad Zainal said...

bob! aku baru cipta blog!!!!!!!!!!ahahaha