Thursday, June 9

tinggi kerana tidak sanggup

Yang direnung ialah keluasan langit malam, jingga. Diisi oleh awan - awan berselerak indah.

Kalau lah aku punya sayap yang mampu menerbangkan aku, aku akan terbang dan lepak di celah - celah awan. Siang atau malam. Aku tak kisah. Yang penting tinggi.

Tinggi.

Tinggi sehingga aku nampak manusia seperti semut. Bumbung - bumbung rumah seperti bentuk huruf - huruf keyboard komputer.

...supaya aku takkan nampak lagi kekejaman di bumi.

Tak sanggup.


85 comments:

mia.azlin said...

hanya mampu tersenyum bila bace entry anda :)

Muka Haluih (MH) said...

wah! ayat2 zahiril cm bce buku sastera..BEST!

LiNaZ said...

tak sanggup nak naik tinggi, tapi nak naik jugak ! hmm...

Cikgu Fikri said...

terbaek lah..
tak sangka zahiril adzil ni puitis..
bagus.. :)

bella said...

did you wrote this as DAIM o zahiril ?

-XaXao- said...

ingin hidup dengan lebih tinggi, seperti di angkasa. jauh dari semua

Anonymous said...

Takut nanti dah naik tinggi, tak turun-turun tak boleh jadi.

izz zara said...

bestnya ayat2 ni... mksudnya pun bgus :)

Pijahh' de-Arr said...

sedih aku baca..hari nihh..

sy ingin terbang tinggi2 jauh dari dunia ni..

#berharap

NBLH said...

kekejaman dah jadi makanan manusia yang makin moden tapi akal waras yang makin lapuk. T___T

meer oppa said...

fikir sejenak ..best nye kalau lah dapat terbang mcm superman

neny choas said...

bersastera ayat zahiril . . :)

Anonymous said...

suke :)

Lidya Alya said...

Aku baca..
Kau renung langit malam.
Aku pandang atas..
Cuma siling simen putih..penuh bersawang...
Kau kata kau mahu sayap.
Kerana mahu terbang tinggi.
Jadi apa guna Air Asia?
Kau kata apa...aku tak mahu ulang lagi..
Kerana aku naik hairan..
Kau sedang online dimana...
Di atas awan jingga kah?
Terbang sambil blackberry di tangan?

Tapi jangan marah..
Aku cuma mahu buat kau senyum sedetik cuma..bukan niat mahu mencela atau apa...
Cuma mahu semua rasa ceria:)

lidyalya.blogspot.com

Amal said...

Daim boleh.

nadiah jahari said...

sanggup kerana tidak tinggi ;)

Life Goes On... said...

indahnye bhase =)

fauzany! said...

mendalam ouh maksudnye ;)

a t e r a a l y a n i said...

bila sih mau keluar buku anda pula? Confirm laris gila :p

Nur said...

Bumi dah dipenuhi dengan kekejaman.

::contengan hati::)) said...

wow ayat yang superb,,
pinjam ayat yer ;)

farahin nasir said...

assalamualaikum..

tinggi mengapai awan..
kesannya..
tidak terlihat jua keindahan bumi dsebalik kesakitan yg mebuat mata buta..

:)

nak panjang ke pendek tetttt

Aqilah Kamarudin said...

i just want you to know that my cousin just gave birth to a son and the name of her son is Daim . she put the name of Daim because affected the story of the juvana . haha .

oranglidi said...

best cite juvana neh. laen dari drama2 biasa kat tivi.

Farah Amira said...

like ! ^_____^

fasya said...

saye ade satu suggestion!awak tarok la button like fb utk entry entry awak!
boleh dikongsi dengan pengguna facebook yang lain kan.
p/s:love it this one.

jarijemarisengal said...

kata hati manusia yang merindui keamanan dunia ;]

me too !

mrs puex said...

sgt terpesona dgn cara penulisannya..cayok daim!!

Cik Jari Tembam said...

Daim! bile nak belasah botak? :D

ikatankasihku said...

kekejaman di bumi tidak pernah berakhir.....
terbanglah tinggi umpama burung helang...

SZ said...

i wish too.

Zurina J. said...

SubhanAllah indahnya bait² katamu.....

Yang kejam itu bukan dunia, yang zalim itu bukan dunia.... Tapi manusia....

Sesungguhnya kita masih ada Sang Pencipta bila kita rasa keseorangan di dunia yang penuh kekejaman ini.....

Senyum selalu...:)

cik gege said...

Diriku jua tak sanggup untuk melihat kekejaman di bumi ini.terbanglah bersama sayap malam supaya dapat mengiringimu ke puncak tertinggi...

shalina samsudin said...

buai tinggi tinggi sampai pohon sena ..hehehe..
take care zahiril adzim ! hihihi

Anonymous said...

ayat last best (: dunia semakin kejam kan ?but then ,no matter what ..kite kena terus memerhatikan kekejaman ,dan mungkin akan jadi mangsa kekejaman dunia jugak (:

Pena Marhaen said...

aku ingin sekali merasakan asyiknya terbang tinggi.

Alfian J. said...

Terbaek la Bob! Kirim salam ayam. Lama nda dgr kabar dia.

Lilyy said...

aku suka.. spt ingin tinggi jua....

cik kotak said...

very well said~!

Dba Dealova said...

Wah...bait-bait kata yang penuh maksud mendalam.I like.Hati perindu keamanan n_n

Luna Biru said...

Setinggi apa pun, jangan lupa rumput di bumi, jangan juga terbang dekat dengan matahari. Kalau jumpa superman, kirim salah ya!

Alkisah said...

like your style, ini baru kata orang seni... keep it up..

Nurul Ain said...

sungguh puitis nukilan ini

Anonymous said...

saya suka penulisan awak!!

Nadya O'Conner said...

suka tengok lakonan zahiril..:)

ツ miss nadya punyer blog ツ

Kepala Manchiss said...

tinggi dan berbogel. yeah.

qeef... said...

Waahh.. sungguh puitis!!

Cik Eka said...

dunia semakin kejam..nyawa manusia makin murah

Farah Azurah said...

ok,daim atau zahiril ...
sgt puitis....hehhehe...^_^
TERBAIK !!!

Anonymous said...

nice...

syara said...

menarik :))

up kakurakawa said...

rase macam gayat derr kalau nak lepak kat awan..mane tw tibe2 awan tu 'bobos' (jawe cakap ala2 macam awan tu lobang la)..ngeri ahh.
kau dah la tak kawen lagi, meratap lah org2 tersayang.
hey, dari lepak kat awan baik lepak kat masjid :)

sue_chika said...

best + t'baekk ..
^___________^

Anonymous said...

Tak sabar nak tunggu penamat Juvana, anak-anak terpaksa tengok kekejaman budak2 Juvana ni walaupun baru umur 7,5 tahun kena explain mengikut tahap kekejaman yang di buat, tak tengok rugi plak.. apa apa pun kau memang boleh Daim
-Ojij-

Anonymous said...

Abbas: zahiril, pe ending cte ni? bgi r clue skit.. hhe,
*pdhl tawu x kn brjwb..
lme tol nk tggu tiap2 isnin ouh..

fatin syahirah :) said...

mintak share :)

Jangan Kalot said...

Daim, lawatilah blog saya yer. kami mengharapkan kunjungan anda. hehe

shazatul shifaa zulaikha zulkifli said...

dunia ini kejam .

tapi Allah itu adil (:

nurdani said...

mendalam gila maksudnya. walaupun ketinggian tu adalah kelemahan utama, tapi sanggup jugak naik tinggi2 asalkan tak nampak lagi kekejaman di bumi.
pergh. aku ke ni???

Rtp Farra Arisha said...

pasti kata2 itu membawa maksud yg tersurat dan tersirat bukann? :)

Kutu Kiti said...

juvana bawa impak yg besar. gud job actor.

cEro said...

akhirnya..berkarya!

haslinda said...

juvana..

Weirdsmilee said...

Watak Daim yang dipegang mungkin tinggalkan kesan or maybe kasi pengajaran yang baik untuk Zahiril

diana said...

kamu tak nak terbitkan buku ke??
pandai bersastera..:)

Mohd Fahmi said...

next time terbang lagi tinggi... tadi baru sejengkal... tggu weather cun... tak pun kita try kat bukit ramli bila cuaca cantik... kalau tak cantik... layan motocross laaa jawabnyer...

EZAN IDMA said...

juvana is the best bro!

hanaahmad said...

jika punya sayap, aku juga mahu terbang bebas.

hanaahmad said...

jika punya sayap, aku juga ingin terbang bebas.

ainol akasyah said...

bakat terpendam DAIM ialah berpuisi..wah untung ler bro..i loikee hehe

nyanyisunyi said...

sentiasa tunggu cerita ini...tp memang tak sanggup bila lihat segala kezaliman..

A.L.L.me said...

http://rocktoadamlambert.blogspot.com

perrghh..first time bukak blog lu bro...lu memang suka ber ayat2....gua suka ayat2 lu sebab logik dgn hidup kiter ni...

yanot said...

untuk apa nak lari dari realiti ;
dunia memang kejam ;
tiada yang dapat mengubahnya ;)

kodokecik™ said...

speechless...

uji said...

kalau ku punya sayap, kan ku terbang & ku libas manusia2 kejam itu. Biaq dema tahu bahawa langit itu sememangnya tinggi. Go Daim go..Pi libas si botak tu.

mera zati M.z said...

Indah tatkala ku hurai satu persatu. Bagai ada dilema di dalamnya. Yg pasti cuma satu - puitis. :)

baju kurung said...

ramai yg bersuara natijahnya tiada apa usaha walau sekecil cuma moga lerai derita

shashu said...

nak doraemon tak, sekarang? ;)

Anonymous said...

Terkadang kita lupa, tinggi itu belum tentu selamat, tinggi itu belum tentu sempurna...Sebelum menggapai yang tinggi redahlah dulu kepayahan dibawah.zannarohim@blogspot.com

rose lyza said...

cara berlakon x sama mcm penulisannya..hehe..terbaik!!! suka watak daim dlm juvana..

niena shopping2u said...

indah sungguh kata2 ni


harini hari Jumaat.. jom thought Friday

http://www.my-shopping2u.com/2011/07/thought-friday.html

niena shopping2u said...

indah sungguh kata2 ni


harini hari Jumaat.. jom thought Friday

http://www.my-shopping2u.com/2011/07/thought-friday.html

Artikel BERSIH 2.0 said...

Tahniah bro.. Haaha. Cdeyh2.. :)

http://tengkufaris.com/di-sebalik-kebersihan-bersih-2-0/

Surie said...

lakonan watak daim mmg comel, sopan jer..suke2

♫♪~ Naurah Nawwarah ~ ♫♪ said...

yes ! ayat sastera lah !! best !!