Jumaat, April 29

pada sebuah ketentuan juvana

Nah, sekarang aku punya ruang untuk bernafas lega. Sebentar. Tak mengapa, janji aku ada sisa - sisa hari untuk buat persiapan sebelum 1 Mei ini.

Yeap, teruja. Besar hatiku.

Kebelakangan ini, tuntutan kerja menimpa - nimpa aku. Syukur, Allah Ta'ala mencurahkan rezeki pada aku. Hanya pada Dia yang aku panjatkan segala terima kasihku.

Sebenarnya aku nak berkongsi sedikit di sini. Sedikit, atau mungkin sebanyak. Jadi, sedikit sebanyak lah senang. Tentang buku Fared Ayam. Siapa kenal?

Kalau pembaca tegar blog ini, aku pasti korang kenal dengan sahabat aku dari zaman menuntut dahulu. Dia pernah keluarkan bukunya yang pertama sebelum ini, dan hari ini?


Pada Sebuah Ketentuan
(Puisi dan catatan Fared Ayam)

Penerbit & Penyunting : Faisal Mustaffa
Rekabentuk Kulit : Farhan Azahan
Blurbs : Wahyudi MY & Dewa binfilem
Harga : RM20

Boleh mula didapati bermula 22 april 2011 ini di Kuala Lumpur International Book Festival) di booth Gerakbudaya, atau beli terus secara online dari Ayam Fared atau Faisal Mustaffa.


Baik itu cerita buku Fared Ayam. Aku rasa ini adalah antara buku yang korang patut miliki sebijik. Ia simple dan sesiapa yang tak minat membaca pun akan takdehal untuk menghabiskan keseluruhan buku ini.

Dan buku aku?

Akan diterbitkan tak lama lagi. Masih menunggu kelulusan. Doakan. Terima kasih.
Okay, settle?

Settled.

Yang tak settle - settle lagi pasal drama JUVANA ni. Yeap. Sebuah drama bersiri 13 episod, lakonan aku, Bront Palarae, Beto Kusyairy dan ramai lagi.

Episod pertama sudah ditayangkan dan khabarnya jumlah rating untuk episod pertama adalah 2.4 juta.

Mak ai. Terkejut aku.

Alhamdulillah. Aku yakin penonton sudah boleh memilih apa yang mereka MAHU tengok. Ini salah satu projek awesome yang pernah aku terlibat. Nak cerita lagi pasal drama ni memang panjang lebar. Tapi korang kena tengoklah. Sinopsis dia korang boleh google sendiri.

Jangan malas.

Apapun, aku ucapkan jutaan penghargaan, terima kasih buat semua yang menyokong JUVANA ini. Aku dengan rendah diri, menghargai sokongan korang. Mungkin korang boleh kongsikan apa yang korang suka tentang JUVANA ni, di sini dan juga di mana - mana pada siapa - siapa yang korang suka. Jadi...

JUVANA
13 Episod
Setiap Isnin, 9 malam.

Janji ya?

p/s: Akan mengikat janji dengan Si Puteri Ahad ini.


Sabtu, April 23

pencatat kata

Bila aku terpandang pada panji - panji kesetiaan yang dikibarkan setengah tiang itu,
sudah ku tahu ada perkara yang telah mati.

Pencatat kata sudah mati asal usulnya.
Sejarahnya.

Demikian.


Khamis, April 21

takkan boleh

Kadang - kadang kita dah cuba puaskan hati semua orang, tapi percayalah.

Takkan boleh.

Lebih - lebih lagi, kerja macam aku ni. Memang ada saja yang akan membenci, mengutuk, menghina, dan lain - lain kata - kata negatif. Termasuklah isu peribadi. Kalau tak kuat, susah nak survive. Susah untuk teruskan minat, susah untuk teruskan apa yang dicitakan, apa yang disungguh - sungguhkan.

Biasalah. Telan dan senyum sahajalah.

Yang penting, selain daripada mencari rezeki, aku bekerja untuk memuaskan hati kawan - kawan yang kita suka.

Seni itu datang dari masyarakat dan harus dipulangkan pada masyarakat.

Insyaallah.

p/s: Menghargai setiap sokongan.

Rabu, April 6

senjakala

Kan aku kata ada pengumuman lagi satu, ini lah dia.

Mungkin ramai yang sudah tahu, mungkin ada juga yang tak tahu atau mungkin ada yang buat - buat tak tahu. Entahlah, aku pun tak tahu.

Kau tahu?

Kau tahu, yang bakal ditayangkan nanti 14 April merupakan filem pembukaan tahun ini untuk aku. Gementar, gemuruh, nervous dan macam - macam perasaan lagi apabila memperlihatkan hasil kerja kita pada khalayak. Tapi itulah pekerjaan aku, seorang pemeran. Aku memegang sesuatu peran, aku watakkan, dan ia dipertontonkan (dipulangkan) kembali pada masyarakat.

Kerana seni itu datang dari masyarakat dan harus dipulangkan semula pada masyarakat.

Ada beberapa siri tembakan filem aku lakukan tahun lepas. Kesemuanya ada 5 yang bakal dibebaskan tahun ini.

Dan ini ialah Senjakala.

Senjakala merupakan sebuah filem romantic horror arahan Ahmad Idham. Yang diterajui oleh aku sendiri dan Liyana Jasmay. Segala diskripsi atau informasi tentang filem ini, boleh lah di-google-kan.

Terima kasih.



<