Selasa, Jun 16

jun 20 di batu pahat mall

Aku teringat kata orang tua - tua, "Jauh perjalanan, luas pemandangan".

Jauh?

Betul, itu lah kata kunci untuk entri kali ini. Sebenarnya takda apa pun, cuma aku nak kongsi sikit je yang aku akan berada di Batu Pahat Mall, Sabtu ni, untuk RoadTour Shout Awards, jam 2 hingga 4 petang.

Memang jauh, cuma aku tak berjalan. Aku naik kenderaan.

Jadi, takdalah rapat sangat dengan pepatah 'jauh perjalanan, luas pemandangan' ni. Mungkin ia akan jadi,

"Jauh naik kereta, luas tempat nak membuta".

Hmm... sekejap! Macam tak kena. Takpalah, abaikan.

Baiklah, jadi kalau kawan - kawan yang kita suka,

yang menetap disana,
yang belajar di sana,
yang menumpang rumah teman di sana,
yang ada sedara mara di sana,

yang tak buat apa hari Sabtu ni, di sana, boleh kita jumpa di sana.


p/s: Eh, aku nak tukar layout lah. Bosan pulak layout ni. Amacam?

Khamis, Jun 11

aman sahaja lah semua!

Baiklah, aku rasa kita tak perlu lagi perah otak untuk fikirkan hal serang - menyerang, tahan - mempertahan ni. Balik - balik kita pusing di tempat yang sama jugak.

Dah jadi kelakar pulak sekarang. Hehe..

Akibatnya, dua - dua pihak tak dapat apa dan tak rugi apa - apa. Ya? Cuma kita semua telah membuang masa. Itu sahaja.

Oleh itu, aman sahajalah semua. Kita nak argue sesama kita pasal perkara begini? Bukan sesama kita yang perlu kita tentang. Sepatutnya kita tentang pemerintah yang zalim, akta yang kejam dan banyak lagi isu yang lebih besar.

Sekarang kita usah hingar lagi tentang perkara ini.

Baiklah...

Sebenarnya aku tertarik dengan komentar seorang pembaca blog ini.

Miz_S

@ZA--
entry yang kamu tulis tu..aku faham point yang kamu nak smpaikan...tentang perbezaan antara manusia...tetapi perlukah kamu menulis "taksub menjadi Melayu dengan mentaliti tepu."..nah sekarang kamu sendiri sudah membezakan...apakah hanya kaum Melayu sahaja mempunyai pemikiran tepu...dan cuba kamu lihat dan berfikir sejenak dengan sebahagian komen yang dihantar...apa yang kamu perasan?

Entah macam mana, aku telah bersetuju dengan tulisan dia. Kecuali bahagian mentaliti tepu itu. Satu kenyataan yang aku harus perbetulkan, tulisan aku kepada segelintir, bukan semua. Dan itu bukannya satu perbezaan.

Terus aku teringat akan kata - kata guru aku sewaktu aku masih sedang belajar dulu,

"Kalau kita nak tahu keburukkan kita, kita tanya musuh kita, bukan tanya kawan" - Nam Ron, skrip Naturalisasi.

Cuma aku tak menganggap Miz_S sebagai musuh, tetapi dia cuma salah seorang pembaca yang tidak sependapat. Itu sahaja.

Ada betulnya tulisan dia. Aku terima.

Jadi kawan - kawan yang kita suka, kita berhentilah mengutuk atau mengata orang yang tidak sependapat dengan kita ya?

Kita tak perlu terlalu defensif,
kita tak perlu menghina orang lain,
kita tak perlu mengata mereka.
hanya kerana mereka tidak sependapat.

Kalau kita terus provoke, maka perkara ini takkan kemana. Dan aku percaya juga, segelintir mereka di forum tempatan itu bukannya orang jahat, mereka juga sama seperti kita, manusia. Cuma mereka punya sedikit kemarahan yang perlu dilepaskan. Kita biar mereka lepaskan ya? Mereka juga punya hak bersuara.

Yang penting, kita hormat pekerjaan manusia lain.

Ini negara, semua orang boleh bersuara!

Aman sahaja lah semua!

Yeah!!

Selasa, Jun 9

aku buruh kontraktor indon

Aku terpanggil untuk membaca komentar - komentar serta kritikan berasaskan emosi di sebuah forum tempatan. Aku tak tahu samada aku perlu beritahu forum apa, atau tidak.

Mungkin tak penting.

Dah lama aku baca dan aku terganggu dengan bahan bualan serta luahan kurang-kemanusiaan sesetengah mereka ini, tetapi telah aku abaikannya. Kemudian, terbaru, salah seorang pembaca blog ini atau juga kawan - kawan yang kita suka, telah mengesyorkan aku untuk melawat sambil membaca di forum yang lain tetapi masih di atas tapak yang sama. Jadi sekarang, ada beberapa bebenang (thread) pasal isu ni.

Aku agak terganggu dengan komentar - komentar manusia yang gemar membeza - bezakan manusia lain ni sebenarnya! Baik, aku mula memupuk kemarahan sekarang.

Antara komentar sebahagian daripada mereka ini ialah mengenai rupa fizikal aku yang katanya tak ubah seperti buruh kasar/kontraktor Indonesia. Walaupun komen - komen ini sebenarnya sudah jauh terpesong dari topik forum itu, aku tetap tidak terganggu.

Memang aku tak terganggu kalau orang kata muka aku macam kontraktor. Nak buat macam mana kan? Diaorang suka muka - muka Pan Asian agaknya. Disebabkan mentaliti beginilah industri kita dipenuhi dengan muka - muka cantik tanpa mengira kualitinya. Disebabkan mentaliti beginilah yang menyebabkan pembikin filem dan produser tempatan memenuhkan filem dan drama mereka dengan rupa paras sahaja. Tapi tak mengapa, perkara - perkara mengenai fizikal ini jarang mengganggu minda aku. Otak aku tak punya ruang untuk isu - isu begini. Jadi, kalau nak kutuk muka aku, kutuklah. Aku tak terganggu.

Tapi kalau kau beritahu aku yang sistem pilihanraya di negara ini dihapuskan, YA, aku terganggu!

Kalau kata beritahu yang sistem monarki akan diguna pakai dan diberi kuasa pemerintahan secara mutlak, YA, aku sangat terganggu!

Walau macam manapun, kalau aku tak terganggu sikit pun pasal forum tu, takkan aku tulis entri ni, ya tak? Memang aku ada terganggu bila mereka ini mengutuk buruh serta kontraktor Indonesia. Hebat - hebat diaorang kutuk, seolah menghina dengan dahsyat tentang buruh - buruh Indonesia yang diletakkan di bawah tahap paling bawah.

Itu yang aku terganggu. Kerana muka aku macam buruh, kenapa pulak buruh - buruh Indonesia yang jadi mangsa? Apa yang hina sangat buruh / kontraktor Indonesia tu semua? Atau soalan yang lebih kasar bunyinya,

Apa korang lagi mulia ke dari buruh / kontraktor Indonesia tu??

Aku tahu mungkin ada yang akan berfikir kerana buruh / kontraktor Indonesia kebanyakkannya pendatang haram dan selalu melakukan jenayah. Tapi itu bukan sebab yang kuat untuk korang menghina buruh - buruh ini. Kau tahu tak yang berada di Malaysia secara haram dan melakukan jenayah, hanya berapa peratus sahaja dari populasi sebenar penduduk Indonesia? Jangan keseluruhannya menjadi mangsa!

Terus sahaja dengan senang hati mereka mengangkat diri sendiri lebih mulia dari buruh / kontraktor Indonesia.

Beb, mana lu punya sifat kemanusian? Dah tenggelam dalam ketaksuban menjadi Melayu ke?

Dengan penggunaan bahasa yang shortform-ala-sms-dengan-awek, aku tertawa kecil membaca gelagat mereka ini. Aduhh.. sedih

Apalah yang ada pada diri kita sehingga nak mengutuk dan menghina para kaum buruh yang telah berpenat lelah membina bangunan pencakar langit demi mengejar globalisasi yang diaorang idam - idamkan. Kan? Itu yang korang nak kan?

Nak kejar globalisasi, nak bangunan gempak - gempak, nak nampak kita maju, kononnya.

Sekali lagi, sejujurnya aku tak da hal kalau orang nak kutuk muka aku, tapi tak perlu menghina para buruh / kontraktor Indonesia kerana mereka juga manusia atau dalam kata lain hamba Allah. Benda - benda macam ni lah patut dibuang dari pemikiran kerana kelak ia akan mempengaruhi anak - anak kita untuk membenci manusia lain dan serta - merta merasa bongkak dengan diri sendiri atau terlalu taksub menjadi Melayu dengan mentaliti tepu.

Jadi aku syorkan lain kali kalau nak kutuk muka aku, korang boleh cakap muka aku macam jalan tar ke, macam berus tandas ke, macam jamban ke atau apa - apa benda lain. Sekurangnya kau tak menghina manusia lain. Aku bukan back up Indonesia, aku back up manusia.

Beb, belajar jadi manusia dulu baru jadi Melayu. Dan kurangkan membaca gossip artis tempatan atau cerita - cerita seram Mastika.

Dengan selamba dan senang hati ingin aku tekankan yang forum tu tidak bermasalah, cuma segelintir daripada forumer itu je yang mengamalkan sikap prejudis sesama manusia. Ada pulak yang salah makan.. Aduhhh...

p/s: Nak tengok aku lebih 'Indon'? NAH! Hehe!

Pengarah - pengarah Teater Kompilasi Volume 1.

(Star-Ecentral.com)
Next up, Projek KoKEN : Teater Kompilasi Volume 2, AKAN DATANG!

Dah tahu pasal Shout! Awards? Aku ada di dalam. Hehe... http://www.8tv.com.my/shoutawards/
Kawan - kawan yang kita suka boleh vote kalau terdetik di hati ya? Secara online atau sms. Ada 2 kategori, pertama, Best On Screen Chemistry - dengan cik Liyana Jasmay (untuk filem KAMI) dan satu lagi.. korang cari sendiri eh? Sebab aku malu, haha!

Baiklah, Kawan - kawan yang kita suka, jumpa di tayangan filem GADOH, Jumaat ni dan lepas tu boleh tengok telemovie "100 Harijadi" di ASTRO Ria jam 10.30 malam.

Banyak pulak benda aku nak umumkan.. Eyysshh!

Hidup buruh dan kaum tani!

Selasa, Jun 2

hari bintang jatuh 09 3 venus

Kelmarin aku pergi Hari Bintang Jatuh 09 : 3 Venus.
Melayang - layang aku dalam bilik tu.
Puisi dan melodi mereka menghilangkan graviti.

Bagus budak - budak ni. Bikin aku melayang - layang lagi dalam kereta bersama CD mereka.

Habis bila aku nak pijak bumi ni?

http://waniardy.com

p/s: Wa dah kata wa pantang dengan kurung / kebaya ni... Heyshh...

Cik Wani Ardy, kamu pasti kamu bukan anak patung?