Friday, September 12

Kongsi Puisi Siri I

Aku pernah tulis pasal satu buku yang aku baca, (kat sini), tapi bukan review penuh pasal buku tu. Aku ada tulis jugak yang aku akan masukkan puisi - puisi Wiji Thukul yang aku suka, dengan harapan kau pun akan suka.

After all, ini untuk kawan - kawan yang kita suka!

Jadi aku panggil setiap entri puisi ini dengan nama "Kongsi Puisi Bersiri'.
_____________________________

KONGSI PUISI SIRI I
Lingkungan Kita Si Mulut Besar - Wiji Thukul

Lingkungan kita si mulut besar
Dihuni lintah – lintah
Yang kenyang menghisap darah keringat tetangga
Dan anjing – anjing yang taat beribadah
Menyingkiri para penganggur
Yang mabuk minuman murahan

Lingkungan kita si mulut besar
Raksasa yang membisu
Yang anak – anaknya terus dirampok
Dan dihibur filem – filem kartun amerika
Perempuan disetor
Ke mesin – mesin industri
Yang membayar murah

Lingkungan kita si mulut besar
Sakit perut dan terus berak
Mencret oli dan logam
Busa dan plastic
Dan zat – zat pewarna yang meransang
Menggerogoti tenggorokan bocah – bocah
Yang mengulum es
Limapuluh perak

Kampong kalangan – solo desember 1991

3 comments:

Che Kem said...

saya gembira membaca beberapa artikel yang memuji lakonan anda dalam KAMI. sebagai orang kenal anda saya tumpang gembira dan bangga. teruskan ya brother..

Zahiril Adzim said...

terima kasih che kem. :)

deqda said...

Abjad ini di susun debar.
Kepingin sungguh melintasi indera kamu.

Menembaklah tepat2.
Aku memerhati dri hati.
Piala mu adlah inspirasi.

Kesungguhan kamu!
Aku cemburu.
Pnjamkan aku?
Ak mahu..